lördag 14 maj 2022

Karl Aage Rasmussen: Den tredje mand. Joseph Haydn (Gyldendal)

Musiklitteratur när den är som bäst.
 

Den danske kompositören och författaren Karl Aage Rasmussen har skrivit ett stort antal biografiska verk om de stora klassikerna, samt om några intressanta namn bland de samtida.

Här  och här kan du finna det mesta jag skrivit om böckerna.

När Karl Aage Rasmussen tar sig an Joseph Haydn kallar han honom för de tredje mannen. Skälet är mycket enkelt:

"'Haydn, Mozart og Beethoven' siger vi, omtrent med samme selvfølgelighed som vi siger Rip, Rap og Rup. Men i dag er treenigheden lidt af en tilsnigelse, i forhold til Mozarts og Beethovens urokkelige højstatus er Haydn sakket agterud, ingen tvivl om det."

Oavsett var Haydn befinner sig i relation till de andra mästarna är han värd både umgänge och studier i egen rätt. Jag låter boken bli inledning på några timmars lyssnande. För mig gäller fortfarande CD-skivan, så jag tar fram de verk av Haydn som lockar mig mest just nu.