fredag 6 maj 2022

26 år senare. Kära vännen som försvann

Anne-Marie Berglund. Foto: Hideo M.

Jag hade bjudit Anne-Marie Berglund att medverka i ett temanummer av tidskriften Ariel, om Ulf Lundell. Hennes svarsbrev kom för exakt 26 år sedan:

 "(Lundell) förblir för mig något 'främmande', kanske allt för svenskt. Jag har varit på flykt från det här landet hela mitt vuxna liv, även om jag mest sitter i min etta nu. Det är både min status som medelålders kvinna och som främling i landet som gör det omöjligt för att mig att göra någon rättvisa åt Lundell. Med Jacques Brel skulle det gå lättare. Däremot skulle jag inte kunna säga ett ord om Elvis Presley heller." 6/5-1996

Vi kom att bli nära vänner. När hon dog i cancer den 6 mars 2020 förlorade jag en brevvän som insisterade på att skicka, ofta handskrivna, brev i kuvert. Så höll vi på år efter år. Nu delar Postnord endast ut reklam till oss, varannan dag. Ingenting är som det var. Anne-Marie är borta. Hennes brev kommer inte längre.


 

1 kommentar:

Stefan Lundin sa...

En mycket speciell kvinna och boken kan varmt rekommenderas!