onsdag 18 maj 2022

Jag är fruktansvärt arg varje dag

Foto: Astrid Nydahl

”Jag kan välja mellan att vara arg och upprörd. Jag föredrar att vara arg, det är en aktiv attityd, att vara upprörd är en passiv, då blir man ett offer och börjar känna sig som ett sådant. Om man är ett offer klarar man inte att vara aktiv.”

 

Andrej Kurkov, ukrainsk författare

 

Jag förstår vad han menar. Jag är fruktansvärt arg varje dag. Arg på den omvärld som låter Ryssland misshandla, tortera, skjuta, bomba och förstöra ukrainarna och deras land.

 

Jag vet att min vrede inte påverkar någon eller något. Min vrede gör ont i magen och stör nattsömnen. Är inte det ett litet pris när fascismen nu härjar i Europa? De som drabbas av de konkreta krigshandlingarna utstår ofattbara övergrepp, de dödas. På håll sitter jag på min kammare. Jag säger ja till NATO av ett enda skäl: mot den ryska fascismen och imperialismen måste vi ha allierade. Inte i vackra ord utan i militärt förberedda allierade.