söndag 8 maj 2022

Gröna bergen och Khalil Hassan

Khalil Hassan och jag 1983
 

Det är fortfarande 1980-tal när jag bläddrar i minnenas album. Khalil Hassan, en journalist från Kairo, träffade jag i Libyen, våren 1983. Det var han och Marsha från Washington jag kunde skratta och trivas med. De flesta andra var ivriga anhängare av Kaddafis Gröna boken-teorier.

Vi åkte en dag till Gröna bergen. Det var verkligen ett grönt distrikt i detta ökenland. Det var bara april men redan för varmt för mig.

Jag har inte en dag ångrat att jag reste dit. Det var en unik chans som öppnades och jag tackade ja. Nu är Kaddafi död och Libyen förstört. Liksom Putins fascism nu maler sönder Ukraina, malde västalliansen sönder Libyen och banade väg för den förstörelse och det kaos som ännu råder i landet. Minns ni "den arabiska våren"? Jag ryser när jag hör ordet och förknippar det med bombningar, terror, inbördeskrig och trasiga nationer. Denna "vår" fortgår, inte minst i Syrien.

Undrar om det ens är grönt i de där bergen längre.