Rationaliteten versus Gud. Se där, fyrkantigt uttryckt, ämnet för ungerske författaren László F. Földényis lilla essä med det märkvärdiga namnet Dostojevskij läser Hegel i Sibirien och brister i gråt som utgavs i serien Ersatz Essay.
Här
får vi lära oss något om geografiska – och filosofiska – avgrunder. En
av dem skiljer Hegels Europa från Dostojevskijs Sibirien, en annan
skiljer rationalitetens och modernitetens sfär från en uråldrig,
gränslös gudstro. Hur navigerar man i en sådan värld?
Földényi
börjar i det konkreta och närmar sig sakta det filosofiska. Det
konkreta är naturligtvis Dostojevskij själv, våren 1854, då han efter
fyra års straffarbete förflyttades som soldat till södra Sibirien. I ett
samhälle omgivet av sandöken söker han i sitt lilla påvra rum vänskapen
hos den unge statsåklagaren Wrangel. Denne skulle under lång tid
framöver bli en stödjepunkt för Dostojevskij och han hade god inblick i
den store författarens pågående arbeten. En europeisk filosof blir
gemensamt studieämne för dem, Hegel. Földényi säger att man inte vet
vilket av Hegels verk det handlade om, men att det högst troligt var
frågan om de föreläsningar som Hegel hållit i Berlin mellan 1822 och
1831.
Varför? För att Hegel här någon gång, om än högst
kortfattat, berör Sibirien. Han ska ha sagt att Sibirien knappast
spelat någon roll i världshistorien. Földényi betraktar det som en
självklarhet att en sådan formulering skulle ha upprört Dostojevskij,
”när han tvingades konstatera att man där borta i Europa, för vars idéer
han hade dömts till döden innan han benådades och förvisades, inte
tillmätte hans lidande den ringaste betydelse. Dessa lidanden drabbade
honom ju i Sibirien – i en värld som inte hörde hemma i historien.”
Vägen till räddning tycks stängd. Bara ett under skulle
kunna hjälpa honom. Men det utesluts av både Hegel och den europeiska
anden, den som satte naturlagarna framför allt annat. Dostojevskij
övertygades om att ”livet kanske har dimensioner som inte låter sig
inneslutas i historien”. Han stöts ut. Det enda som kunde accepteras
var undret. Kan utstötningen ändå leda till inre jämvikt och hälsa? Det
fortsätter Földényi att undersöka. Förutsättningen är att de olyckliga,
de som stöts ut ur historien, också är utanför den ”lyckliga” masskrets
som formar den. Kan man göra annat än att gråta? Ja, man kan revoltera.
För Hegel är rationaliteten ett ledord. Dostojevskij tolkade det som
att det var slaktbänken som måste döljas.
”Världshistoriens
väsentligaste egenskap” måste förtigas. Rationalitet tycks utesluta
lidandet, den smärtsamma erfarenheten. Håller man fast vid
rationaliteten av ren rädsla? Klamrar man sig fast vid lyckan? Földényi
ställer frågorna och menar att en sådan människa slutligen faller offer
för irrationaliteten. Friheten däremot, ”det enda gudomliga hos
människan”, ligger bortom dessa begrepp. Människan måste lära känna sina
gränser, inse att något står över henne, och därmed bli fri: ”Det
rationella är alltid begränsat, friheten är däremot obegränsad.” Hos
Hegel finns det en vilja att föra över mänskliga erfarenheter till den
politiska sfären och därför bara se de politiska lösningarna som
framkomliga vägar. Földényi säger att politiken alltsedan dess betyder
”uteslutning, uppdelning, splittring.” Sekulariseringen blir denna
epoks ”religion” och Hegel blir en missionär som vill förmå hela
mänskligheten att se hans rationella system.
Ur detta växer nu Földényis resonemang kring Dostojevskijs Anteckningar från källarhålet,
där det heter: ”Om världshistorien kan man med andra ord säga precis
allt och vad som helst, allt som flyger genom huvudet på en. Allt kan
man säga utom en enda sak: att den präglas av förnuft och omdöme.”
Historien är ju en konstruktion! Den är skygglappar. Och just i det
geografiska ingen-mans-landet Sibirien övertygas Dostojevskij om Guds
existens. Han lämnar Europa bakom sig och når till något som annars
varit stängt för honom. Lidandet ger honom upplevelsen av det oändliga
(det gudomliga) och han ska senare summera: ”Jag är nöjd med mitt liv.”
Földényi
går sedan vägen om William Blakes syn på himmel och helvete för att
visa att Dostojevskij betraktade sitt eget helvete som en förutsättning
för det nya livet och de nya insikterna: ”O, Sibirien och tvångsarbetet,
det var en stor lycka för mig! (…) Mina bästa tankar föddes där, nu
kommer de tillbaka, men de är inte alls lika klara.”
Här
finns den avgörande punkt som skiljer honom från Hegel, hans vilja att
närma sig en annan och okänd värld. Hegel känner inte helvetet men är
bortskämd av ödet.
Är det verkligen rimligt att dra en
så skarp skiljelinje mellan förnuft och tro som Földényi gör? Vad säger
att en icke-rationell och religiös institution skulle ha givit oss en
annan, bättre, tillvaro? Finns det inte tillräckligt starka skäl att
avvisa en sådan tanke redan utifrån de senaste hundra årens europeiska –
och ryska! – utveckling? De stora monoteistiska religionerna har fått
se sig sidsteppade av andra ideologier som ligger religionerna nära:
nazismen, kommunismen, fascismen. Nationalismen har tidigare, och tycks
ännu en gång, ha fungerat som substitut, ett slags ”tro” som både
förenar och stöter bort. Och idag lever vi med en av dessa monoteismer
som genomgår en väckelseperiod och som inte bara drar åt snaran kring de
egna territorierna utan också öppet och ogenerat hotar Europa: islam.
Moderniteten ställd i skarp kontrast till Dostojevskijs öppenhet för det
andra och för lidandet tycks vara en alltför endimensionell filosofi.
2000-talet
ställer oss inför utmaningar som kanske trots allt har andra inslag än
de som Földényi fäster blicken på. Han säger förvisso att tekniken är
1900-talets store segrare, men nog är det tekniken – moderniteten – i
kombination med de religiösa och totalitära lärorna som åstadkommit just
det fasansfulla han sätter fingret på, nämligen att ”den har berövat
människan hennes mänsklighet. Den har besegrat henne så listigt att den
har ingivit henne illusionen om att vara en segrare trots att hon är en
slav.”
Jag delar däremot hans uppfattning att det är
glömskan som är det verkliga helvetet. Slaktbänken är numera en del av
moderniteten och i varje ögonblick av glömska monteras den igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar