Första boken i trilogin
heter Där våra floder rinner samman och utgavs av bokförlaget Faethon
2024. Andra delen kom våren 2025 på Fri Press och har titeln Under jagande
moln.
Bosatt sedan länge i
Oslo har Håkan Sandell, som den poet han är, kvar en djup förankring i den
svenska som varken väjer för realismens språk eller den specifikt, nya och
drastiska lyrikens sätt att uttrycka sig, i avsikt att förmedla skoningslöst
och med den fasta handens ovilja att försköna och bygga murar i dikten.
Jag börjar med den bok
som kom först, Där våra floder rinner samman utgiven 2024. Dess
underrubrik skvallrar ingenting om vad som ska följa, den lyder Nya dikter
2023-2024.
Men den ska bli första
boken i trilogin ”Tre floder”, som är byggd på de tre flytande elementen
vatten, tid och ljus. Där våra floder rinner samman är uppdelad i tre
avsnitt, vart och ett specifikt till form och ton.
Första avsnittet kan sägas
vara sandellskt saklig rapport från inre och yttre världar. Jag dras med i hans
diktning och tycker att den lär mig väsentliga saker om redan de språkliga
figurer som är typiska för honom, samt om de faktiska ämnena och samtidstypiska
iakttagelserna. Hos Sandell går de från ljusreklam och neon, till valaffischer,
graffiti och ett sjunkande kulturskepp.
”Jag kan inte hålla
steg i marscherandet,
förlorar mig i
vinklingar och avvägar,
vadar fram i snabbt
utbränt engagemang,
ni är så högröstade,
har rätt, andra fel.”
(sidan 29)
I andra avsnittet hakar
kommatecken-avrundade sidor i varandra, intensivt, nästan sångbart. Också här
med starka uttryck, som:
”vid bussköns uppskissade
altartavleansikten.”
(sidan 53)
Och tidigare i sviten:
”så länge du inte
ställer det minsta krav
är en gränslös kärlek
klar att ge sitt liv.”
(sidan 37)
Det är snabba men
exakta bilder av vår tids liv, oavsett om det levs med eftertanke eller utan
minsta omtänksamhet.
I bokens längre och tredje
avsnitt visar Sandell mer av sin fantastiska iakttagelseförmåga. Den fysiska kärlekens
styrka framträder, den är starkt påtaglig också för läsaren. Förflutenhetens
Malmö återvänder, staden som kanske rentav är ett sandslott. Politisk ledare förstås
genomfalsk och en stor kulturpersonlighet bara lögnaktig. Till och med
känsloyttringarna som påstods genuina var genomfalska.
Tids- och platsberättelserna
i diktsviten når fram till Codan, en klassisk svans, som avslutas, konsekvent
och stilenligt:
”Allt gav jackans anteckningsbok ny tyngd,
fast jag själv
absorberats i kvällsmörkret.
En värld som skyndade
sig att fortsätta,
med sina svarande rop
och vakna röster.
Gemensamt restes, i
dockans höga ställning
med ljuslagd reling ett
skepp utan namn.”
(sidan 77)
Nog är boken i sin
helhet en värdig öppning för denna trilogi.
*
Jag öppnar nästa bok, Under jagande moln med stor nyfikenhet.
Det första som slår mig
är förstås kontinuiteten. En självklarhet i en trilogi, kan man tycka. Men så
är inte alltid fallet. Hos Sandell är det uppenbarligen en utgångspunkt och jag
tänker, kanske undermedvetet, att dessa texter är skrivna i ett flöde som först
efteråt delas upp. Men de är strängt arbetade, inte minst estetiskt. Oavsett så
är det en fantastisk läsning jag bjuds på.
”körsbärsblom bär tiden
på sin tungspets.
Martyrerna släpar på
sina sprängbälten,
när kommer en religion
med blombälten?”
(sidan 7)
I en sådan dikt ser vi
hur Sandell förhåller sig till ett av tidens svåraste problem. Varför förenar
den ”religion” med dödligt våld? Det är förstås bara utövarna som måste besvara
den frågan, inte poeten. En religion med blombälten kanske det redan finns, men
inte i den betydelse Sandell lägger saken i sin dikt.
Hur han ser på sin egen
roll framgår tydligt:
”(…) jag försöker
fylla dikter med så
mycket liv jag kan,
som skrevs vart ord på
dödens papper,”
(sidan 25)
Det är, i alla avseenden,
en tid och en situation som kräver just det. En historisk epok går mot sin
undergång och poeten vill skriva det sista som kan skrivas.
”vid imperiets slut,
urholkat
kulturellt,
upprätthållt militärt,
skrevs några sista
diktstolpar
avsmalnade och
självförtärande,”
(sidan 33)
Men hur använder man
sina egna ord i detta skymningsland?
”Barbarkommunikationens
emoys
flashar som auror och grottmålningar.”
(sidan 36)
Vi har en importerad
brottslighet, alldeles oavsett vad de liberala, halvvuxna åldringarna säger, muntligt
eller i text. De som bedriver brottsligheten kallas ”gäng” bara för att de tillhör
olika städer, byar och bekantskaper. Sandell:
”I hemlandet har priset
på mord börjat sjunka,”
(sidan 37)
Det finns alternativ
till ordrik dumhet. Varje dag vid datorn närmar jag mig själv avstängdhet och
tystnad. En förebild kunde hämtas från den sandellska dikten:
”några saker ligger
tystnad nära,
ett äldre språk med
äldre tecken,
inte outsägligt, mer
som kroppen är,”
(sidan 59)
Och här rundas boken av
med en motsvarighet till första bokens coda, en ännu praktfullare svans:
”Tills andra budskap
tänds i takneon,
för utöver att dö skall
man leva också,”
(sidan 65)
Jag recenserar inte
dessa två böcker. Den tiden är förbi, ty det var mitt dagliga yrke. Vad jag kan
göra nu är blott att visa på deras existens. Poesin är en boning att befinna
sig i. Med poeter som Håkan Sandell vet jag att jag själv gärna gör det. Med stor tacksamhet.