|
Foto: Astrid Nydahl |
Redan när den blinde
pianostämmaren tar till orda i prologen, anar man att den bok man just öppnat ska
bjuda på något ovanligt, ett språkligt och innehållsmässigt äventyr som inte är
jämförbart med den normallunkande samtidsprosan. Och den berättelse som sedan
utgör Karin Stensdotters Den gordiska
soffan (Bonniers 2006) håller vad den lovat. Av uppbygganden, med prolog
och en berättelse betecknad som dialoger och körpartier förstår man att
Stensdotter velat skriva en modern tragedi
med tydliga anspelningar på ett klassiskt drama. Den soffa som i berättelsens
skilsmässa ska delas får därför en symbolisk betydelse. Även om det är svårt
nog att dela på en soffa, framstår själva skilsmässoakten och dess konsekvenser
som det verkligt svåra. Kanske är den rentav omöjlig, och det den utlöser
därmed också ett slags omöjlighetens signaturer?
Det
besynnerligaste av allt med litteratur är att den förmår gräva fram och belysa
fragment av den verklighet vi alla delar. När vi läser om sådant vi kanske redan har erfarit blir kanske vår insikt
större. Vi ser något vi tidigare varit blinda för, trots att vi stått mitt uppe
i det. Grundsituationen i denna roman är något som de flesta känner till:
kärnfamiljens trasighet och upplösning å ena sida, de ständiga försöken att
följa sin passion i hopp om att skapa något bättre, och hur sedan också detta
blir aska i våra händer, å den andra. Bristning och passion som en
dubbelexponering av våra liv.
Arkitekten
Örjan Snelling har redan med sitt efternamn sagt till mig ungefär vad jag kan
förvänta mig av honom. Han är kanske just snäll, för snäll, men han fattar också
många märkliga beslut och han handlar ibland så att jag blir rasande på honom.
Men när han börjar flirta med unga Katarina på arkitektkontoret menar han
säkert inget illa. Jag ser i honom mig själv. Jag ser hur Eros tar honom under
armen och leder honom dit han ska. Han drivs av sin livsberusning, och med
Stensdotters egna ord är han en Baccus: han dricker lika gärna vinet som
kvinnan, och han dricker med en ständigt uppblossande törst. När han så ska
visa Katarina källarlokalen i Gamla stan ter det sig alldeles logiskt att han
förklarar henne sin kärlek och att de båda hamnar i soffan. Det som där sker är
också gripande berättat. Sensuellt, doftrikt men också med en ton av tvivel.
Sedda
är de, både av varandra, av de växelvisa rösterna och tankarna, men framför allt
av Snellings dotter Hannele som berättar, som bläddrar i gamla bilder och
försöker resonera sig fram till en kärlek till fadern. Hannele och hennes bror
Tårten är ett märkligt par: de lever i sagor och de lever i kärlek till
varandra, de behöver varandra när de ser hur Bigitta och Örjan glider isär, och
när de ska gå igenom de obligatoriska eldarna och stormarna. Hannele tar man
genast till sitt hjärta. Man anar bräckligheten, sökandet som är grundat i en
känsla av kärlek och tillhörighet, men känner respekt för hennes klokhet. Och
så är hon just en berättare.
På
direkt fråga säger Karin Stensdotter till mig, att hon i boken också vill ha in
de klassiska myterna och gudabilderna. De är inte uttalade alltid, men de finns
där, i undertexten, i gestalternas handlingar:
”Människan har alltid
uppfunnit gudsbilder, konst- och litteraturhistorien är proppfulla av dem. Jag
tänkte att kanske gör vi fortfarande gudabilder, trots att vi tappat bort den
religiösa dimensionen i dem. Tydligast är det väl med skönhetsgudinnorna som
medierna framställer. När pressen på dem blir för stor, så går de under som
prinsessan Diana eller Marilyn Monroe. Ingen människa klarar att leka gud i
längden. Därför leker jag i romanen med dessa föreställningar. Tydligast är det
kanske med Örjan, och ser man honom så är han inte sorglig. Han pendlar mellan
att vara gud och människa. Det är det som intresserar mig.”
Det
är kanske det man som läsare också tänker: om jag nu vore Örjan skulle jag
kanske ha hejdat mig någonstans i fallet, av egen kraft eller med vänners
hjälp. Men han låter fallet fortsätta, ända mot det definitiva slutet. Att han
försökt följa Ciorans råd att inför varje genomgripande förändring i livet
också byta namn, därför att man inte längre är densamme, tycks ha liten eller
ingen betydelse. Att Snelling blir en Snelling-Cliff förändrar ingenting. Av
den spirande kärleken som fick honom att gifta sig en andra gång och också
skaffa ett barn blir ingenting kvar. Herregud, han är ju man! Katarinas krav på
hans deltagande i mer handgriplig form tycks inte tala till hans förnuft. Han
tänker inte stanna hemma med det lilla barnet, han har ett jobb att sköta.
Det
som griper mig med den här berättelsen är inte bara dess komplikationer och
lockelser, det är också och kanske allra mest sättet den är skriven på. Karin
Stensdotters språk är laddat av humor och insikt. Bokstävernas svärta på det
vita pappret är genomlevd svärta. Språket resonerar med sig själv. Det låter
Hannele vackla och känna rädsla. Det småspringer ibland i oregelbundna banor,
som en orienterare i skogen, och ibland rusar det på som ett lokomotiv. Att
olika röster blandas i ett och samma stycke är inte det minsta förvirrande: de
talar ju till varandra och de talar till sig själva. De tänker sig fram. De
stannar vid varje nytt hinder och tänker högt inför läsaren.
När
slutet är definitivt finns det naturligtvis en stor tragik i det. Men också ett
ljus som sipprar in från Hannele. Hon och Tårten finns ju kvar. Och de är
sannerligen inte en tom litterär kliché, de är livs levande människor.