Helle Merete Brix är ordförande i den danska kommitté som arbetar till stöd för Lars Vilks. Som ni sett här i bloggen har jag de senaste dagarna skrivit både om henne, Vilks och mötet som attackerades av en tungt beväpnad islamist. Jag tycker att det finns skäl att påminna om hennes eget författarskap, så därför här en repris på recensionen av hennes bok
Sex, frihed och fatwa.
Helle Merete Brix var en
av de första skandinaviska författare jag läste i ämnet islamism. Hon är
född 1959, bosatt i Köpenhamn och verksam som frilansande journalist
och författare. Hon skriver bland annat för norska Human Rights Service
och för den danska helgtidningen Weekendavisen och nättidningen Den
korte avis. Hon skrev, tillsammans med Lars Hedegaard och Torben Hansen
den alltjämt viktiga boken
I krigens hus (2003)
som redde ut några av de mest grundläggande omständigheterna kring den
religiöst-politiska islamismen. Hon har efter det publicerat en bok om
Muslimska brödraskapet i Europa,
Mod mørket (Trykkefrihedsselskabets bibliotek 2008).
Det som skiljer Brix från många andra som skriver i detta ämne är att
hon förenar en stor sakkunskap med en personlig, icke-dogmatisk, ton som
är resonerande – i motsats till mycket som istället blir propagerande.
Brix är nu aktuell med en ny bok som förenar de två sidorna på ett
utmärkt sätt:
Sex, frihed og fatwa. Essays (Mellemgaard). Det är en samling essäer som
pendlar mellan en memoarliknande ambition om barndom, familj, personlig
utveckling och å andra sidan den sakliga berättelsen om religiösa
och/eller politiska komplikationer som hänger samman med islamism och
diktatur.
Som varje socialt och politiskt intresserad människa är Brix berest.
Boken innehåller följdriktigt ett antal mycket fina essäer från resor
och möten i andra länder. Här finns såväl Sydafrika som London och Paris
med, men jag fäster mig särskilt vid kapitlet om Sarajevo. Brix
skriver:
”Tidligere var næsten en tredjedel af alle ækteskaber i Bosniens byer
blandede. De to gange, jeg var i Sarajevo, mødte jeg ingen unge, der
tænkte på at gifte sig med andre end en muslim som dem selv, en serber
som dem selv eller en kroat som dem selv. De var bange for, at krigen
skulle begynde igen.”
I detta korta stycke visar Brix vad resultatet blir av etniskt färgade
krig och konflikter. Det som skedde i Jugoslavien är ett extremt
exempel. Ingen folkgrupp vann i slutänden någonting på att gå från hus
till hus och mörda. Serbien är idag en ministat med ytterst svåra
sociala problem. Kroatien kämpar med samma sak. Bosnien-Herzegovina
lever i ett slags undantagstillstånd där spänningen mellan folkgrupperna
ånyo ökar. I Kosovo har endast få framsteg gjorts. Drömmen om en
albansk nation blev också en mardröm för andra folkgrupper, som i stor
utsträckning fördrivits.
I Sarajevo-kapitlet berör Brix också den judiska minoritetens öde.
Khomeini återkommer hon till vid ett flertal tillfällen, eftersom den
islamiska iranska republiken i så hög grad präglat den tid, från slutet
av 1970-talet fram till idag, som Brix skriver om. I detta sammanhang
finns förstås också de talrika exemplen på den terror och död som
islamismen sprider över världen. Också enskilda konstnärsöden berättar
hon om, som Rushdie och Theo van Gogh, men också en dansk med iransk
bakgrund, Farshad Khogli som är en god vän till Brix.
När detta är sagt, vill jag understryka att bokens verkliga styrka är de
många personliga texterna. Här handlar det om relationer mellan barn
och föräldrar, mellan hälsa och psykiska sjukdom, och inte minst om
sexualiteten och dess färgrika uttryck. Det antyds ju redan i bokens
titel att detta ämne finns i ett slags essäernas centrum, som en
förutsättning för liv och glädje.
Brix mamma tog sitt liv när författaren bara var tretton år. Det blev
slutet på ett långt lidande i manodepressiv sjukdom. Brix själv plågades
av ångest och ville inte bli beroende av psykofarmaka. Till sin hjälp
har hon bland annat Marie Cardinals smått legendariska bok
Ord som
förlöser. Den kom 1975 och i dansk översättning 1980. Brix talar sig
varm för terapin som en väg till hälsa.
”Som Cardinal begyndte jeg for alvar at skrive i denne svære periode af
mit liv. Jeg skrev om natten, hvor jeg sov i ryk. Eller om aftenen, hvor
jeg var vågen og skræmt i mit lille værelse i kollektivet i det gule
hus ved havnen. Jeg mente, at så længe jeg skrev, blev jeg ikke gal.”
Detta är ett mycket personligt och vackert avsnitt i boken.
I essän
Sex, lænker og kærlighed kommer vi riktigt nära det som
bränns i våra liv. Och jag tycker att Brix balanserar så fint mellan den
djupt liggande längtan och erfarenhet hon haft i sitt liv, och den
berättelse som också läsaren dras in i, som en inspiration och en källa
till livsglädje.
Om sig själv som ung kvinna skriver hon, att hon drömde om att möta män
som inte nöjde sig med att smeka kvinnors kinder. Hon visste var man
kunde hitta dem, och där fanns det förstås också kvinnor som lät sig
kyssas av andra kvinnor. Vi talar alltså om de bisexuella drömmarna som
förenas med den sadomasochistiska miljöns möjligheter. Brix säger att
hennes nyfikenhet besegrade rädslan, och att hon i 28-årsåldern ”flød i
mænd”. Jag tycker mycket om att läsa de resonemang Brix för kring
alltjämt tabubelagda ämnen i sexualitetens sfär, inte minst de som
handlar om pornografi och prostitution. Hon berättar här vilket
inflytande Maria Marcus haft, den banbrytande författaren och
psykoterapeuten. Och Anne Linnet som skrev och sjöng sånger med Marquis
de Sade som tema. Också Nancy Fridays bok om kvinnors sexuella fantasier
fanns med. I slutet av detta kapitel finns det några tänkvärda ord:
”Og at elske med et andet menneske, om der er tal om det flygtige møde
eller i et ægteskab til døden os skiller, betyder egentlig blot dette:
At man for livet, i en årrække eller blot en aften har fået det
privilegium at lytte til et åndedræt, der ikke er ens eget.”
Helle Merete Brix nya bok är rik på livserfarenhet. Den ger mig bilden
av en europeisk intellektuell som inte ger vika för samtidens totalitära
ideologier, och som med sitt eget liv som exempel vill visa vad det
innebär att vara en fri ande. Det finns inte så mycket sådan litteratur i
vår skandinaviska krets, och därför är det också så självklart att läsa
Sex, frihed og fatwa.