lördag 8 juni 2013

Nya dagar, nya nätter, nya böcker

Efter fredag kommer lördag. Och som jag gjort de senaste dagarna börjar jag lördagen på en liten, smal gräsplätt allra längst ut på Landön. Där sitter jag i medhavd stol och blickar ut mot Skånes enda skärgård i Östersjön, dricker kaffe och äter några mackor gjorda av det surdegsbröd jag själv bakar. I bästa fall hör jag några av båtmänniskorna samtala med varandra, de ligger vid piren i den inre hamnbassängen, det är där de bor på sommaren, de stiger upp och intar sin frukost med vattnet runtom sig. Det är en miljö präglad av vänlighet, lugn, tystnad och inre frid. Jag tycker om att vara där.

Men trots att jag njuter av den miljön vet jag att det pågår ett drama i världen. Det syns inte där ute. Inte en enda slöjklädd kvinna finns att se. Inte en enda imam. Inga moskéer. Förstås. Det som finns på Landön är det gamla Sverige, det Sverige som ännu inte skakats och skadats av etniska eller religiösa konflikter. Landön är med andra ord en sådan plats som kulturredaktörerna på Stockholmstidningarna hatar och föraktar, och som redaktörerna också i landsortspressen gör allt för att distansera sig ifrån. Får jag lov att trivas där ute, eller är min trivsel ett tecken på att jag är extermist?

Jag vill ändå påpeka att min nya bok ligger på tryckeriet och att den finns att köpa om en dryg månads tid. Den heter Medborgaren, makten och moskén och berör både utifrån svenska och internationella exempel frågan om man vill leva i en sekulär stat fri från religiös maktutövning eller om man är redo att underordna sig en ny tids svartrockar, det vill säga moskéernas imamer och predikanter. Boken är på 144 sidor och kostar 150 kronor. Du kan beställa den med ett mail till thomas.nydahl@gmail.com

Välkommen om du blir intresserad. Och god helg till er alla!