måndag 7 januari 2013

47 minuter urban hjärnstorm

Foto New York: AN
Man hade kunnat tro att det var en storstad jag besökte i morse. En megastad av bilar, bussar, människor, omänsklighet. Men det var det inte. Det var Region Skånes huvudstad Kristianstad. Där är jag skriven och där har jag levt mitt liv sedan 1982, alltså precis halva mitt liv. Men jag har, tack och lov, aldrig bott i staden, alltid i dess utkant, i ett par små byar söder, väster och öster om den. Sedan mer än tio år finns bopålarna här, utmed vägen till Östersjökusten. I morse var jag tvungen att ta bussen in för några viktiga ärenden. Så snart jag steg in i varuhuset där butikerna finns började hjärnan koka och magen morra. Stressen slog emot mig som en fysiskt påtaglig misshandel. Den gjorde ont, den var en plåga. Tack och lov träffade jag en gammal vän från åren i Sätaröd, vi växlade några vänliga ord och smärtan avtog. Jag sprang tillbaka till busshållplatsen och var där fyra minuter före avgångstid. När jag steg av bussen mitt emot huset vi bor i andades jag ut. Hjärnstormen och plågan var över, jag satte mig med en kopp kaffe och med posten kom nya numret av TLS.

Inga kommentarer: