måndag 14 januari 2013

Dagens Vilks-läsning

När jag idag gick till Lars Vilks blogg fick jag se mitt eget namn i rubriken. Det är en fascinerande text han skrivit om det offentliga samtalets eventuella förekomst. Bland annat skriver Vilks så här:
"Vissa handlingar påkallar större rasisttemperatur än andra. Om man t ex tecknar en rondellhund är rasistmotivet ställt utom allt rimligt tvivel. Nå, en del lådor är till för att samla utfallande gnistregn av identitetsmörker. Andra överträdare, vars kritiker inte fullt ut kan dra till med fascist och rasist, får nöjet att vaka över ensamheten."

2 kommentarer:

JohannaV sa...

"Den nyansrike Nydahl tvingas in i det karga landskapet. Den enda officiella pressrecension som jag har sett på hans bok Black Country publicerades i Kristianstadsbladet: ”Illa skriven”, men så berörde han också det onämnbara. Tidningen erbjuder läsaren att reagera på artikeln genom att välja ”glad”, ”nyfiken”, ”arg”, ”likgiltig”. Av 21 läsare har 57% valt ”arg”. Kanske är man arg på recensenten men det framgår inte. ”O människa dina valmöjligheter är starkt begränsade”, skulle man kunna utropa inför denna generösa yttrandefrihetsgest där vi också får veta att ”kommentarsfunktionen är stängd på den här sidan”."

Vilks när han är som bäst!

Inre exil sa...

Tack, det tycker jag också, men jag är ju part i målet.