Från en gammal dagbok citerar jag:
Kan poesi vara vittnesmål? Varje ord, också det i dikten, kan förstås vara
ett vittnesmål. Men den som skriver för att vittna kan kanske ännu hellre göra
det i journalistikens form. Den polske poeten och essäisten Adam Zagajewski går
man till för att få berättelser om det Europa som slogs i bojor av den
marxist-leninistiska partidoktrinen och drömmen om "den nya
människan" - men också och inte minst för att erfara något av det djupt
mänskliga, alldeles oavsett livsvillkor, tid och plats.
Hans dikter finner man i volymerna Ode till
mångfalden, Elektrisk elegi och Törst (alla i förnämliga översättningar av
Anders Bodegård). Men det är hans essäer som fångar mitt intresse idag.
Solidaritet och ensamhet är mycket flitigt läst, studerad och en återkommande
läsning för mig sedan den kom 1986. Här kan man läsa:
"Hur ska man leva efter så många
världsundergångar? Adorno ansåg att inte poesi var möjlig efter Auschwitz. Men
på vita snöret hänger tvätt på tork, ett litet barn hörs skratta. Barnen kommer
att växa upp och bli polis eller präst. Därför är jag av den åsikten att man
efter världens undergång bör leva som alltid. Självklart minnas vad som hänt
och vad som kommer att hända. Och trots det leva som alltid. Gå långa
promenader. Se solen gå ner. Tro på Gud. Läsa dikter. Höra på musik. Hjälpa
andra. Sätta käppar i hjulet för tyrannerna. Vara glad åt kärleken och bedrövad
över döden. Som alltid."
Med detta slags realism kan kanske bara en polsk
jude leva, om han funderat riktigt noga på alternativen? Han skriver detta
medan militären styr landet. Solidaritet har tillfälligt underkuvats.
Stridsvagnarna för de röda fanorna genom gatorna. Det råder krigstillstånd. Det
polska folket ska tvingas till lydnad och Zagajewski råder oss att gå långa
promenader. Han förklarar tidigt i boken ett slags utgångspunkt:
"Det negativa sinnelaget - eller med andra
ord den nihilistiska mentaliteten - är inte totalitarismens direkta grundval
(och kan inte vara det), men det får den omgivande temperaturen att sjunka
betydligt."
I den andra essäsamlingen, Två städer från 1991,
heter det:
"Min barndoms vuxna var mycket trötta och
låtsades antagligen bara att de fortfarande trodde på någonting (...) Det nya
systemet igenkändes på följande symptom: rädsla, bleka ansikten, darrande
händer, viskande tal, tigande, apati, tätt tillslutna fönster, misstänksamhet
mot grannar, medlemskap i det hatade partiet."
Polackerna hade levt under hakkorsets skugga.
Den nya tiden var hammaren och skärans. De kände igen systemet.
(Samtliga citat ur böckerna i Anders Bodegårds
översättning).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar