Peder Jensen tillsammans med den nederländske politikern Geert Wilders. Foto: Snaphanen. |
"Ironien i de mange nazianklagerne mot meg er at ekte nynazister vanligvis misliker meg. Det er delvis fordi jeg har vaert konsekvent pro-israelisk."
"Hundretusender av mennesker fra India til Australia har lest mine essayer uden å skade en spurv på grunn av det." (Citaten från Peder Jensens bok)
Peder Jensen: Vitne til vanvidd (Free Speech Libraby)
"Hundretusender av mennesker fra India til Australia har lest mine essayer uden å skade en spurv på grunn av det." (Citaten från Peder Jensens bok)
Peder Jensen: Vitne til vanvidd (Free Speech Libraby)
Behöver jag påminna om massakern i Oslo och på Utöya 2011?
Behöver jag skriva gärningsmannens namn? Vem har för ett ögonblick glömt bort
Anders Behring Breivik? Här i Sverige har vi kanske glömt bort ett av hans
offer som inte dödades. Han heter Peder Jensen. Han har livet och hälsan i
behåll men han är ändå ett offer för massmördaren och terroristen Breivik. Hur
hänger det samman?
Jag har läst Peder Jensens bok Vitne til Vanvidd. Den är skriven
på norskt bokmål och alltså mycket lätt för en svensk att läsa. Vad är det för
vansinne Jensen bevittnat? Och varför tycker han att han bör tala om det? Jag
ska återkomma till frågorna i form av försök till svar, men först vill jag
berätta vad det är för en bok han skrivit.
Jensens bok är en mycket personlig skildring av vad som hände i
Norge den 22 juli 2011. Det är alltså mer än fyra år sedan regeringskvarteret
utsattes för en mycket stor bombexplosion och ett socialdemokratiskt
ungdomsläger på Utöya fick besök av en kall och dåraktig terrorist som gick
runt och avrättade unga människor på ön, liksom han dödade några vuxna som var
där som ledare och vakter.
Terrorattentaten den 22 juli 2011 drog med sig oändligt mycket
olycka för enskilda människor, för familjer, organisationer – ja, för ett helt
samhälle. Jag har svårt att se hur Norge skulle kunna få en ”normal” anda av
medborgarskap och civilsamhälle under de kommande närliggande åren. Allting
präglas förstås av Breiviks massaker och bombdåd. Och det är i den kontexten vi
måste läsa Peder Jensen. Han fick gå i exil efter händelserna. Han hade försökt
uppvakta polisen och visa att han ingenting hade med Breivik att göra. Han
gjorde det trots att han inte begått något brott. Han utsattes för en husrannsakan som förmodligen stred mot lagen. Men utvecklingen tvingade
honom att lämna fosterlandet. I Köpenhamn fick han hjälp och kunde hålla sig undan norska medier och andra som ville skada honom. Norge surrade av konspirationer, hans liv kunde
vara i fara.
Vem är denne man med ett så vanligt namn? Han arbetade med
autistiska barn. Han är född på 1970-talet. Han är jämngammal med mina äldsta
barn. Jag har mött honom en gång, helt kort och han gav genast intryckert av
lågmäld och vänlig ung man.
Jensen har intressen som kan hänföras till Mellanöstern. Han har
studerat på universitet i Kairo. Han har arbetat med en fredsövervakande styrka,
TIPH (Temporary International Presence in Hebron) åren 2002 och 2003 i Hebron på Västbanken. Men han har också ett
specialintresse inom ramen för detta: islam, islamism och vad massinvandringen
från denna del av världen har för inverkan på våra skandinaviska samhällen. Det
är legitima intressen. Jag delar dem. Jag skriver om dem. Det gör alltså också
Jensen. Men han har under många år använt sig av den vackert norska pseudonymen
Fjordman. Och det var som Fjordman han blev känd. Eller ska jag säga ökänd?
Norska medier och den norska politiska klassen bestämde sig nämligen för att
Fjordman var den ”andliga fadern” bakom massakern! De bestämde sig för att
Peder Jensens essäer skulle ha utlöst dårskapen! Jensens ord i sakfrågor skulle
vara orsaken till att en uppenbart sjuk man bestämmer sig för att döda så många
som möjligt, norrmän eller ej, för att de på ett eller annat sätt var
socialdemokrater och därmed skyldiga till mångkultureländet.
Varför blev det så? Breivik hade utförligt citerat Fjordmans
texter i sitt så kallade manifest, den extremt långa text som han skickade ut
till medier och enskilda i samband med massmorden. Vad fanns det i dessa citat
och vilka citerade han vid sidan av Fjordman, och hur såg argumenten ut?
Peder Jensen hade ett relativt omfattande författarskap bakom sig
före 2011. Han skrev mest på engelska, publicerade sig i nättidskrifter som
Gates of Vienna (hans texter finns samlade på nätet: The Fjordman Files).
Numera finns han nyskrivna texter också att läsa på danska Snaphanen.dk
Hans texter var – och är det också idag – stramt hållna. Han
argumenterar i sakfrågor. Mycket sällan – eller aldrig - rörs det upp något känslodamm
efter honom. När han argumenterar hänvisar han oftast till källor. Det är något
med hans skrivande som har en akademisk ton. Han kan tala i ämnen som han faktiskt
vet någonting om. När han skriver om islam och islamism är det inga skott från
höften utan tvärtom väl genomtänkta texter som är förankrade i fakta. Det ser
vi inte så ofta.
Miljön han verkar i är förstås islamkritisk och anti-jihadistisk. Det
betyder inte att han betalat medlemsavgift till en internationell konspiratorisk
organisation. Rakt tvärtom. Den internationella tendens som kallas counter-jihad
är i själva verket ett antal individer som oberoende av varandra verkar i samma
riktning. De kan vara politiker som Wilders i Holland. De kan vara fria
intellektuella som Daniel Pipes och Ayyan Hirsi Ali i USA. De kan vara aktivister och agitarorer
som Tommy Robinson i England eller föreläsningsorganisatörer som Katrine Winkel
Holm eller Helle Merete Brix i Danmark. Det som förenar dem är att de
förespråkar yttrande- och tryckfrihet som våra länders kvaliteter gentemot en
totalitär religion och politik som ryms inom islam. Är det någon som invänder
mot sådana självklarheter? Jag gör det inte. Men just detta hävdade och hävdar
Peder Jensen i sitt författarskap. Och den självklara frågan uppstår: Varför
skulle detta hänga samman med en massmördare och dåre bara för att han citerat
från det? För att besvara den frågan måste vi nog kika på vem Breivik citerade
från och fråga oss huruvida citaten kan anses vara inspirationskällor till ett
norskt massmord. Vilka var då dessa citat?
Steven Emersons Investigative Project on Terrorism analyserade
1.600 namn i Breviks så kallade manifest.
Där återfinns bland andra Marx, Adorno, Gramsci, Tony Blair, Barack
Obama, Osama bin Ladin, Arafat, Jesus, Martell, Hitler, Churchill, Thomas
Jefferson, Napoleon, Sitting Bull, Aristoteles, Shakespeare, Platon, Orwell,
Freud och Salman Rushdie. De vanligaste är Bat Ye´or (71 träffar), Fjordman (63), Jesus (63), Robert Spencer (54), Karl Martell (53), Anwar Shaaban (48), Hitler (50) och
Muhammed (36).
Nå, i sådana mängder citat och personhänvisningar förvånas man
över att just Fjordman utsågs till statens fiende nummer ett. Är det antalet
citat som avgjorde saken? Naturligtvis inte. Fjordmans position bestämdes av
innehållet i de texter som massmördaren snott. Breiviks manifest är ju ingen
intellektuellt redbar text utan ett hopkok av tusentals olika texter som han
klippt och klistat utifrån eget gottfinnande. Det är också en av många
anledningar till att det gör ett nästan tragikomiskt intryck. Hade det inte
varit för alla dödsoffren kunde man skrattande ha ignorerat det.
Peder Jensen analyserar nu inte bara Breivik som massmördare och
galning. Han närläser mycket av den smörja som skrivits om honom i norsk och
internationella press, men viktigast av allt tror jag att bokens avslutande
tredjedel är, där han istället tittar på den politiska, sociala och kulturella
förändringen av Europa och västvärlden i stort. Vad har islam och islamism
inneburit för oss med massinvandringen från muslimska länder? Hur har vi
lyckats stå emot den totalitära kravmaskinen? Har vi alls lyckats? Hur ser de
demografiska hoten ut?
Peder Jensen bok är inte en angelägenhet för några få mer eller
mindre indragna personer i skuggan av Breiviks massmord och så kallade
manifest. Istället menar jag att den är en angelägenhet för alla som vill
förstå vad som sker i små, sårade nationer som utifrån omfattande
terroristbrott försöker finna vägar framåt. Återvändsgränderna är vi väl bekanta
med. Hela hösten 2015, nyåret och januari 2016 pekar i riktning mot både oroligheter och våldsamma sammandrabbningar. Motsättningarna skärps dag för dag, inte minst här i Sverige. Det vi hittills sett av våldsamma upplopp och mord måste vi nöja oss med att betrakta som en inledning till något långt värre. Mycket har skett i Europa sedan Breiviks förbrytelser. Kan vi
gemensamt finna strategier för att stå emot? Det ter sig föga troligt eftersom
det mesta som gjorts i norra Europa sedan den akuta krisen inleddes har varit
felsteg, desperation och populism utan långsiktighet och nödvändiga
analyser. Själv
är jag stor pessimist men läser med stigande intresse Jensens balanserade och
välskrivna bok just för att den sätter fingret på vad som pågår. Och det är
väldigt logiskt att boken slutar med att koppla samman vansinnet med den så
kallade utvecklingen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar