Det
finns i hela Mikael Enckells författarskap en tråd som ibland är en
tunn, tunn guldtråd och ibland en pulserande hjärteröd tråd som färgar
allt det andra i texterna. Den tråden, hur tunn eller tjock den än är,
kan sägas prägla hans nya bok. Tråden är judendomen. Vi kan kalla det
för ett judiskt kulturarv, eller en världsbild som präglats av denna
urgamla tradition. Och det viktiga i sammanhanget är att Enckell bär
denna tradition med sig som icke-jude. Han är inte den förste att göra
det, men han gör det med ovanlig stil och skärpa. Här är det inte fråga
om några banala ”min bästa vän är jude”-bekännelser, utan faktiskt och i
högsta grad ett levande och utvecklande förvaltande.
Att
det judiska är närvarande i europeisk kultur kan te sig svårbegripligt,
eftersom de flesta människor i det postmoderna, konsumistiska samhället
skurit av de flesta trådar bakåt. Inte ens några rottrådar syns i
offentligheten. När man använder ordet judendom kommer tillbaka endast
några ryggmärgsreflexer som har antingen med förintelsen eller med den
israeliska staten att göra, som om ett folks kultur, religion och vision
kunde begränsas till dessa två, i och för sig synnerligen avgörande
steg i den judiska historien. Enckell visar att det går att röra sig på
ett djupare plan, ett där arv och kultur är en del av den egna andningen
och det förhållningssätt man visar gentemot sin samtid och de människor
som finns runt en.
Mikael Enckell talar om förintelsen
som ”ett för Europa ohanterligt mysterium”. Han ger uttryck för en syn
på folkmord och det vi senare lärde oss kalla för etnisk rensning som
jag själv i allt väsentligt delat. Men jag är numera, inte minst efter
folkmorden i Bosnien och Rwanda, tveksam till begreppet ”mysterium”. Är
det inte rentav så att de välplanerade, vid skrivborden kalkylerade och
strategiskt beslutade folkmorden är allt annat än mysterium? De tycks
mig i första hand vara uttryck för det faktum att det numera är
praktiskt möjligt att mörda ett folk utifrån industriella metoder och
massaktioner. Om man före det har bedrivit en aggressiv kampanj i
medier, kyrkor, organisationer, styrd från stat och härskande parti
gentemot en folkgrupp som alla problem kan projiceras på, återstår det
för maskinen/apparaten att skrida till handling.
Pliktkänslan
hos de tyska tjänstemän som ansvarade för järnvägstransporterna i
kombination med alla andra - från fastighetsskötare till frontsoldater
och terrorns och dödens hantlangare verksamma i lägren - var
förutsättningen för förintelsen, inte något mystiskt eller mytiskt väsen
som stod över samtidens judehat och folkuppvigling. Däremot delar jag
Enckells slutsats att förintelsen idag är något som angår – eller borde
angå – hela den europeiska kontinenten och dess medborgare.
Enckells bok är inte en programmatisk text. Den är djupt förankrad i en
personlig erfarenhet. I den ingår familjebakgrund, yrke och vägval. Jag
läser den så som alla goda essäer ska läsas: som ett försök och en fråga
för läsaren att grunna vidare på. Sådana böcker är mycket ovanliga och
det är inte sällan man måste vända sig till den finlandssvenska
kulturkretsen för att finna dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar