Foto: Astrid Nydahl |
Myterna och vanföreställningarna om politiska standardbegrepp som mångfald och mångkultur får allt oftare vara föremål för radikal och saklig kritik. Att ifrågasätta kulturbegrepp som förhindrar varje form av djupgående diskussion om våra samtida samhällen ter sig allt viktigare. Mångkultur är inte detsamma som globalisering och mångfald inte detsamma som internationalism. Göran Adamson, lektor i sociologi vid Malmö Högskola har tagit itu med ämnena utifrån det socialdemokratiska högskoledokument från 2006 som heter Mångfald i högskolan, samt utifrån de så kallade mångfaldsplaner som praktiseras på olika lärosäten i vårt land.
En första
kvalificerad debatt i frågorna stötte jag på i Storbritannien, dels under
arbetet med min bok Black Country, dels vid läsningen av sådana brittiska
författare som Kenan Malik, Christopher Hitchens, Roger Scruton och Theodore
Dalrymple, samt Zygmunt Bauman, Christopher Caldwell och lokala debattörer som
Gina Khan och Siobhan Courtney.
Adamson
närläser, han vrider och vänder på begreppen. Jag försöker i mitt eget arbete i
största möjliga mån undvika att låsa begreppsapparater i den traditionella
vänster-högerdikotomin, och har därför lite problem med att Adamsson i sin bok
vill fastställa att mångfaldspolitiken egentligen är höger, och inte vänster
som de flesta debattörer menar. Mångfaldspolitiken står i motsättning till det
moderna samhället.
Adamson
säger att rapporten inte beskriver hur mångfalden ser ut, utan hur den bör se ut. Som högsta ideal måste vi
förstå varför mångfalden vid högskolorna måste
öka.
Man bör
rekrytera studerande (eller anställda till arbetsplatserna) med en etnisk tillhörighet
som inte redan finns där. Då sägs mångfalden uppstå. Men är den bara ”ett
statistiskt faktum” eller ”något som berikar och bör öka”, frågar Adamson sig.
Och så påminner han oss om att ett inflöde av den sorten inte ”har något att
göra med ett inflöde av idéer”. Tvärtom är det så att rapporten erkänner att
ökad mångfald ”sänker den allmänna begåvningsnivån vid universiteten.” Att fler
människor av annan etnicitet anländer är aldrig en garanti för höjd nivå,
snarare tvärtom, eftersom ”mångfaldens retorik om kreativa invandrare inom
offentliga verksamheter belyser en annan form av kitsch – nämligen att avlägsna
kulturer som kännetecknas av ’kreativitet’ är överlägsna.”
Adamson
köper inte de resonemangen, utan tillbakavisar rapportens tes att etnisk
mångfald automatiskt ”är en fråga om kvalitet” – och själv funderar jag på om
inte dessa resonemang blottar en mycket vanlig form av tänkande, i alla fall i
Sverige, där man anpassar verkligheten till sitt eget romantiserande av ”den
andre” eftersom ingenting av vår erfarenhet egentligen avviker från Adamsons
resonemang: man är inte automatiskt på högre nivå för att man tillhör en annan
etnicitet eller minoritet. Att tillgodogöra sig kunskap är ytterst en mycket
individuell sak, och det råder väl ingen tvekan om att kvaliteten på
kunskapsinhämtningen också hänger ihop med vilka förutsättningar man har.
Etnopluralismen
och etnoexotismen har i Sverige, säger Adamson, sina spegelbilder i en
föreställning att vi alla, genom att "leva tillsammans", därmed minskar
rasism och skapar kvalitet. Nej, i själva verket är det så att mångfald inte
alls skapar kvalitet. Adamsson menar istället att ”grundförutsättningarna för
ett välfungerande samhälle är inte etnisk
heterogenitet utan etnisk homogenitet – att människor är lika.”
Det finns
förstås många andra saker man kunde diskutera utifrån denna bok, men jag nöjer
mig med detta, eftersom jag tror att kärnan ligger just här: i realistiska
eller drömda modeller för hur ett samhälle antingen utvecklas eller avvecklas,
och huruvida exotismen kommer att förstärkas i takt med att de etniska och
sociala motsättningarna ökar i Europa. Inte bara på lärosäten utan överallt i
världen pågår en process där realism och försiktighet befinner sig under
ständig attack med slagord som ”rasism” och ”främlingsfientlighet”. Man kunde
säga att Adamsons bok erbjuder ett idépaket som till läsarna främst säger:
Välkommen till verkligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar