Med pappa och lillasyster, Lorensborg i Malmö |
Barnafödslar
var på 1950-talet ingenting man talade om. Jag minns när mamma fördes iväg i
ambulans i maj 1958, då min syster skulle födas. Att mamma var gravid har jag
ingen minnesbild av, allt är koncentrerat på ambulansen och pappas ord ”Hon
kommer snart hem igen”. Kvar finns en 8 mm-film som pappa tagit, där står mamma
i köket på Rasmusgatan med vår nyfödda syster. Min bror var inte glad åt henne,
konkurrensen var uppenbar, och i en filmsekvens ser han mycket arg ut och vevar
armen mot mamma. Tack och lov skulle vi inte bo länge i enrummaren med kök. Vår
vandring till den moderna, nybyggda förorten Lorensborg skulle ta vid.
Det
första minnet därifrån är ett besök innan det var dags att flytta in.
Lorensborg var lera och byggarbetsplats. Och det märkliga med huset vi skulle
bo i var att det var tomt upp till andra våningen, ett märkligt tomrum där
garagen skulle vara. Jag frågade pappa om hur vi skulle komma upp i lägenheten,
men minns inte huruvida han berättade att det skulle finnas en entré i
bottenplanet och trappor upp. Jämfört med Rasmusgatan var det under alla
omständigheter ett mycket märkligt område vi skulle flytta till.
”Barndomen,
en skola i självförakt och otrygghet” säger Joseph Brodsky i sin bok Vattenspegel.
Jag hajade till direkt när jag läste den meningen och ville båda bekräfta och
säga emot den. I en mening kan den nämligen fungera självbekräftande, som ett
slags ursäkt för senare tillkortakommanden. Hur ofta har vi inte mött den
kriminella människans utsaga ”Jag hade en olycklig barndom”? Om man använder
barndomen som ett alibi för sitt vuxna beteende slipper man alldeles för lätt
undan.
Barndomen är aldrig ett alibi, i bästa fall är barndomsminnena en
förklaring eller en pusselbit till en förklaring. Otryggheten kanske är
existentiell, ingen har fötts till världen av egen vilja. Barndomsåren blir,
vid sidan av allt annat, också den tid det tar att antingen godta livet som ett
faktum eller att förneka och förskjuta det. Hur många tonårssjälvmord har en
bakgrund i en vägran att godta livet eller ens vara förmögen att leva det? Det
finns inga svar, ändå har jag tänkt tanken många gånger.
Vad
kommer först i denna Brodskys skola? Är det självföraktet som skapar
otryggheten eller tvärtom? Gång på gång låter jag minnets tyngd sänka ner mig i
barndomen. Varje gång ser jag en grundläggande trygghet. Den handlar alltid om
mamma och mormor, vardagens kommendanter, tröstare, samtalare, förhandlare,
matleverantörer, närvaro. Det sista var det viktigaste. Deras närvaro innebar
att jag alltid kunde fly från det som hotade mig, tillbaka hem och in till dem.
Vår lägenhet var en borg, om än med dagens mått ganska liten. Vi var sex
personer i den. Att dela rum med syskon var inget vi ifrågasatte, även om jag ibland
gjorde framstötar till pappa om att få inreda klädkammaren till eget rum. ”Det
kan man inte, där finns varken fönster eller syre” svarade han varje gång. Jag
brydde mig inte om så banala argument. För mig var klädkammaren ett utrymme där
man kunde stänga dörren om sig. Där inne ville jag bo. För att få läsa ifred.
För att få fred. Vila, tystnad, ensamhet. Pappa var också en del av motsatsens
till otrygghet. Han fanns visserligen sällan hemma. På vardagarna arbetade han
som dekoratör. När han bröt ihop och blev sjukskriven rekommenderade husläkaren
honom att resa till Dubrovnik och måla naturscenerier. Det gjorde han. Efter
det tog hans arbetsliv slut. Han satt i ateljén och målade varje vardag. Ibland
fick vi följa med dit. Det var en särskild ynnest.
Självföraktet
kom inte hemifrån, det har jag svårt att tro. Den barndomens skola som föder så
destruktiva egenskaper finns utanför hemmet. Detta självförakt finns på
gårdarna, på platserna dit vuxnas blickar aldrig når, det finns i skolan, i
barngrupperingarnas skoningslösa formationer, det finns där utstötning är en
självklar motsats till anslutning. Att vara nummer sju när två lag med
sammanlagt sex deltagare ska väljas. Att alltid vara den udda siffran. Att vara
maskrosen när de andra är prydnadsväxter. Att vara vit med fräknar när de andra
är solbrända skönheter. Det självföraktet bar jag med mig, in i vuxenlivet och
fram genom åren. Det var en del av mitt jag. En del av den identitet som kanske
inte ens ifrågasätts eftersom den är jagets princip.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar