söndag 5 juni 2022

Spik i foten!? Du snackar om spik i foten

Bosarpasjön söndag. Foto: Astrid Nydahl
 

"Spik i foten!? Du snackar om spik i foten. Under franska revolutionen hade de varit jävligt glada för en spik i foten!" Hasse & Tage, ur 88-öresrevyn, 1970.

Bosarpasjön söndag. Foto: Astrid Nydahl
Visst är allt relativt. Också smärtan.

Söndagen har varit en sådan dag men jag är så tacksam över att ha kommit hem och kan sitta med ett glas Gammeldansk till isvattnet och begrunda de 23 plusgraderna. 

Men när de asiatiska männen busvisslar och skriker oolala till de helt unga svenska flickorna blir de både generade och irriterade. Jag känner en impuls som jag genast kväver.

Att vistas ute bland människor kräver självkontroll. Min livslångt sämsta gren. Jag har en förmåga att lägga mig i sådant som slutar med eget nederlag. Vissa kallar det civilkurage, andra säger att det är ren dumdristighet. Spik i foten som sagt!



Inga kommentarer: