onsdag 29 juni 2022

Födelsedagarnas fördelar och perspektiv

Buketten från min äldsta syster
När jag var ung brukade jag protestera högljutt mot födelsedagarna. Retoriskt röt jag att ett steg närmare döden inte var något att fira.

Hela det synsättet har smulats sönder av verkligheten själv. När jag plötsligt blev sjuttio i måndags var det med tacksamhet jag firade och firades.

I dag var jag i en klädbutik och löste in ett presentkort som gav mig några klädesplagg jag tidigare inte haft råd att köpa för egna medel. Det var befriande och rörande. Inte minst för att jag fick ett fint samtal med expediterna om mitt eget yrkesliv som expedit i Malmström & Co Herrekipering på Södra Förstadsgatan i Malmö 1968, då jag just slutat grundskolan och börjat lönearbeta.

Om inte annat kan en födelsedag ge lite perspektiv.