måndag 6 juni 2022

Sommaren kom med besked under söndagen och kyrkorna brinner

Ivösjön lördag. Foto: Astrid Nydahl
 

Sommaren kom med besked under söndagen. Jag började på kliniken, där man konstaterade en allvarligt infekterad tå (diabeteseffekten!). Direkt från kliniken tog vi till Bosarpasjön där barnen för första gången badade och lekte i vattnet. Vi satt stilla i våra stolar med köttbullar, grönsaker och en kopp kaffe.

Barn i Bosarpasjön, söndag. Foto: Astrid Nydahl

Efter sjön körde vi vidare via Häglinge och Sösdala till Hässleholm, där vi för första gången i år satt ute på caféet. Espresso och croissant med skinka och ost. Bredvid oss satt tre farsi-talande unga män som jag tilltalade; de var från Afghanistan. Vi skildes sedan åt med ett leende.

Färden gick via apoteket vid utfarten till väg 119, där jag hämtade ut min antibiotika. Receptarien undrade varför jag redan efter två veckor skulle ha sådan medicin igen. När jag förklarade att första kuren var för inflammation i näsan efter operation, och att det denna gång gällde en inflammerad tå, log hon i samförstånd.

Denna måndag är också en helgdag, noga räknat Sveriges nationaldag. Måtte vårt arma land få leva i fred. Säker kan man inte vara så länge Ryssland har en fascist som president och landet använder sin militära makt till att förstöra grannlandet Ukraina och bomba sönder dess folk.

Under söndagen brändes flera ukrainska kyrkor ner efter ryska flygbombningar. Twitter via Cornucopia