onsdag 1 juni 2022

Bara armar vid Östersjön. Ny livsperiod. Är Putin död?

Mobilfoto: T.N.
 

Inte alla onsdagar känns som mitt i veckan. Den här fick mig att tro att det var måndag.

Ute vid Östersjön var solvärmen så stark att vi satt med bara armar och drack vårt kaffe.

En sista gång pantade jag. Nu börjar en ny period i mitt liv. Jag är så fast besluten att jag vet att den kommer att äga rum.

Cornucopia uppger att fascisten Putin inte har setts till sedan den 23 maj. Det förebådar något som alla har väntat på: hans snara död. Problemet är bara att det i Kreml sitter andra härskande män som är minst lika vidriga:

Bunkerdespoten Vladimir Putin har inte setts till sedan den 23:e maj konstaterar Anders Åslund, fd ekonomisk-politisk rådgivare åt ryske presidenten Boris Jeltsin 1991-1994 och rådgivare åt den ukrainska regeringen 1994 – 1997.

Vad som hänt Putin är oklart, men han har också inte haft några större möten sedan den 9:e maj tror Åslund.

Som tidigare rapporterar cirkulerar det rykten i Ryssland om att Putin är död. Ryktenas existens är i sig intressanta då det säger en hel del om läget i landet.

Putins frånfälle avgör inte kriget på något vis, utan byter bara ut vem som drar i trådarna. Ambitioner kan sänkas eller höjas, men man kan inte heller avblåsa kriget utan att offentliggöra att Putin dött, så de som eventuellt styr medan han är svårt sjuk eller rent av död måste fortsätta charaden om de ska kunna bestämma tills vidare. Formellt ska premiärministern annars ta över presidentposten och ett presidentval ska hållas inom tre månader, om Putin dött.