tisdag 23 september 2014

När århundraden kolliderar

Ibland talar nyhetsbilder både till hjärna och hjärta. Jag tittade länge på den här bilden och drabbades av det dubbla budskapet. Så småningom tog det form och kunde namnges. Vad jag ser här är två väldigt olika århundraden. Samtidigt. På samma gata. Till vänster ser vi en ISIS-soldat, en bärare av det senaste "kalifatets" svarta fana, den fana som berättar om våldtäkter, tortyr, mord, fördrivningar, förstörelse. På höger sida i bild ser vi en alldaglig modern miljö; ett hus med lägenheter och en bil. Bilen är inte bara en symbol för det moderna samhället utan också en konkret landvinning sprungen ur industrialismen och moderniteten. Är jag bilens vän? Ja, när den för mig till havet. Annars, helst inte. Ändå välkomnar jag bilen som en motvikt till den svarta fanan.

På måndagskvällen ser jag några reportage från gränsen mellan Syrien och Turkiet. En förtvivlad man berättar om hur kalifatets soldater fört bort hans döttrar. Vi vet vad de gör med de kvinnliga fångarna, det behöver jag inte orda om. Men jag funderar på mannens två förtvivlade frågor: "Vad är detta för muslimer? Vad är detta för islam?". Sådana frågor kan man normalt inte ställa utan att stämplas som rasist. Jag tar risken och sänder frågorna vidare ut i rymden.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet hur jag är funtad Thomas, enveten.
Nå, Gunnar Heinsohn, professor i etnologi i Bremen har konstaterat att Islam inte är problemet.
Kom ihåg, när inga judar finns i närheten, när inga kopter, kristna finns att tillgå, när kurder är bortjagade, j då går sunni på shia och vice versa.
Sociologin lär ut att när männen mellan 15 o. 29 år utgör 30% eller mer av den manliga befolkningen och man inte är svältande, då börjar dödandet.
För många unga män och du har inbördeskrig på halsen.
För att inte skuldkänslor skall övermanna dessa män behöver de en god ursäkt för sitt handlande. I dag är det religionen, men det kan lika gärna vara en fotbollsklubb eller en grönrörelse.
HUBERT

Stefan Lundin sa...

Ett antal frågor inställer sig; borde inte Sverige stoppa hemvändande Syrienkrigare? Det har man försökt göra i andra länder. Hur stor är hotbilden i Sverige? Det här är inte vilka terrorister som helst, det är en hel armé med artilleri och stridsvagnar och med tillgång till stora monetära resurser. Att man lyckats avstyra ett antal terrordåd i Europa under senare tid visar på vilken fara vi utsätts för.

Anonym sa...

islam är inte problemet, säger hubert med professor. det skulle vara unga män som är problemet. jaha. vad bra. med sociologi kan man ge svar på det mesta. när två träter beror det alltså på att den ene - och även den andre? -har uppnått en viss ålder och inte överskridit en annan samt äter tillräckligt. det är strålande. mer sånt och vi har löst alla problem.

einar a

Anonym sa...

Men Einar,

vad har du att komma med förutom magkänslan?
Forskning, källor?
Gubben jag refererar till sysslar med allt annat än magkänsla och han är inte comme il faut i gamla svedala precis, just för att han studerar frågan på djupet.
Det gör vi inte i Sverige så fort vi närmar oss svar kulturnivellisterna inte förmår svälja.
Forskning på ett område löser inte alla problem, nej, men man kanske kan närma sig en hållbar lösning på det viset?
HUBERT

Leonardo sa...

Det var Jan Guillou som en gång stadfäste att kritik av islam är att betrakta som rasism. Detta har sedan utvecklats till en norm inom det politiskt korrekta.

Anonym sa...

hubert!

jag kommer att tänka på en sentens ur min kommande bok "nya ordstäv":

"Såg en skog, körde in i ett träd."

den går att applicera på ditt resonemang, men tänkt omvänt.

man skall m a o akta sig för att dra för stora slutsatser av vad man vet. för vi vet att vad vi inte vet spelar in. det är helt enkelt förödande lätt att dra fel slutsatser av det vi vet. somligt vetande lägger sig dessutom i vägen för helhetsbilden, som sentensen ovan försöker antyda.

om man väljer att kalla sådana insikter för "magkänsla", eller någonting annat mer eller mindre ringaktande, spelar mindre roll. det kan liknas med begreppsparet förklaring och förståelse, ofta diskuterat inom analytisk filosofi där de likställs. den som kan förklara allt han förstår har inte förstått mycket.

vh

einar askestad

Anonym sa...

Jag undrar vilken Koran mannen i flyktinglägret läst?eller har han som analfabet bara via andra hört om allah och alla bekvämligheter som tillfaller honom i efterlivet.Alltid urskuldar vissa barbariet som historiskt inte är någon nyhet,islam betyder underkastelse övertalning till att bli muslim,betala straffskatt ellet smaka svärdet!

Anonym sa...

einar,

Låt oss föra in elefanten i resonemanget.
Ta bort Islam ur, säg Frankrike, tror du då att bilbränder, våld och elände i förorterna spolas bort?
Knappast.
Klassfråga? Nej, då skulle fattiga vietnameser, thailändare, kineser bete sig lika illa.
Kultur kommer alltså före religion, kan vi vara överens om?
Emellertid menar jag att det massiva dödandet i MÖ, upproren och inbördeskrigen inte har en religiös bakgrund.
I något avseende går det måhända djupare än så, d.v.s. vi talar patriarkala kulturmönster som manifisterar sig via religion eller bara klanen eller annan social yttring.
Problemen i Europa kanske inte heller kan förklaras med religion om vi nu inte kallar Islam för en specifik kultur?
Kusingiften tillämpas ju inte därför att man är muslim eftersom romerna också friskt ägnar sig åt det exempelvis.
HUBERT

Anonym sa...

hubert

kultur kommer före religion, säger du. men hur skiljer man det ena från det andra? och alldeles riktigt får du något senare i din kommentar problem med just den uppdelningen.

religion är sedvänjor, vad man tror på, hur man ser på varandra, på himmel och jord, etcetera, etcetera. alltså kultur.

att både muslimer och zigenare sysslar med kusingifte tycks mig vara ett dåligt argument mot att zigenare är zigenare och muslimer är muslimer. skillnaderna finns s a s trots likheterna, och man hamnar nog lite vilse om man stirrar sig blind på likheter.

allt gott

einar

Anonym sa...

Kära Thomas och Einar.

En annan utomordentlig blogg vid sidan av Occident O. Snaphanen är "Invandring och mörkläggning" som den förträfflige Karl-Olov Arnstberg driver med Gunnar Sandelin.
Två män med civilkurage och fakta i bagaget.
Jag har fått den gode professorn att skriva i dag om Heionsohn och ber att få rekommendera texten.
Vore buskul om Thomas ville yttra sig också.
Varma häslningar
HUBERT