Foto: Astrid Nydahl |
"Jag lever i en frivilligt vald och accepterad
minoritetssituation, jag skulle lika gärna kunna kalla den:
världsminoritetssituation, och om jag ville ge en mer exakt definition av denna
minoritetssituation skulle jag inte använda vare sig rasmässiga eller etniska
begrepp och inte heller religiösa eller språkliga. Min accepterade
minoritetssituation skulle jag definiera som en andlig livsform som har sin
grund i den negativa erfarenheten." Så skriver Imre Kertész i Den som är
hemlös nu skall så förbli. Tal om det egna landet, Kammerspiele, München
1996 (Det landsförvisade språket, översättning av Ervin
Rosenberg).
Den
beskrivningen skulle jag kunna använda för att tala om mig själv. Att leva så
frivilligt. Att ha accepterat att leva så. Det är inget konstigt. Det är rentav
självklart. Allt annat vore att utsätta sig för en pöbelpopulärkultur - med
televiserade tomheter och kulturella lågvattenmärken - och att säga ja till
den. Hos Imre Kertész finner jag alltid små textavsnitt som kan vara en
vägledning för det fortsatta livet. Just den passage jag citerar ovan har dock
en fortsättning som är alldeles nödvändig att läsa:
"Det
är sant: den negativa erfarenheten har jag skaffat mig genom min judiskhet, eller
jag skulle också kunna säga: för min initiation i den negativa erfarenhetens
universella värld har jag min judiskhet att tacka; ty allt det som jag har måst
vara med om på grund av min judiska börd betraktar jag som initiation i det
djupaste vetande om människan och hennes situation i vår tid. Och detta, att
jag upplevt min judiskhet som negativ erfarenhet, det vill säga radikalt, har
till slut lett till min frigörelse."
I detta kom Imre Kertész fram till kärnan: att bära en negativ
erfarenhet genom livet behöver inte vara en börda. Den blir en börda för den
människa som efter den erfarenheten förvandlar själva livet till just börda.
För Kertész, och därmed för mig som lärdom, blir den en frigörelse. Efter denna
erfarenhet är nämligen varje form av illusion borta. Det är illusionen som
tvingar människan till synen på livet som en börda. Utan illusionen är hon
frigjord. Ur den negativa erfarenheten kommer friheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar