Nej, detta är inte Voltaires trädgård. Foto: Astrid Nydahl |
Voltaire: Traktat om
toleransen med anledning av Jean Calas död (Daidalos, översättning, förord och
kommentarer: Jan Stolpe).
”Vad är tolerans? Det är
mänsklighetens privilegium. Vi är alla sprängfyllda av svaghet och misstag, låt
oss förlåta varandras dumheter, det är naturens första lag.”
(Voltaire 1764, ur
Filosofiskt ficklexikon, svensk översättning av Olof Nordberg, 1996)
Bakgrunden till boken är,
vilket framgår av dess titel, Jean Calas död. Nu är det inte vilken död som
helst, utan ett grymt dödsstraff. Det som hänt är att Jean Calas son hittas
hängd. Allt pekar på att det rör sig om ett självmord. I sitt förord berättar
översättaren Jan Stolpe om en familjemiddag i oktober 1761. Äldste sonen
Marc-Antoine bryter upp vid halvniotiden, och en timme senare hittas han död.
Voltaire berättar att fadern avrättades i mars 1762. Det som såg ut som ett
självmord blir istället betraktat som ett mord utfört av fadern, handelsmannen
Jean Calas i Toulouse. Han var, ”liksom hustrun och alla barnen utom ett”
protestanter. Sonen Marc-Antoine, ”var en läsande människa” och han ”stärkte
sig i sin föresats genom att läsa allt som nånsin skrivits om självmord.”
Här
följer ett avsnitt som berättar om tidpunkten då sonen hittas hängd: ”Någon
fanatiker ur populasen skrek att Jean Calas hade hängt sin son Marc-Antoine.
När det ropet upprepades kom det på ett ögonblick ur allas munnar; andra
tillade att den döde hade tänkt avsvärja sig sin tro nästa dag och att familjen
och unge Lavaisse (en vän till sonen, min anm.) hade strypt honom av hat mot
den katolska religionen. I nästa ögonblick rådde inget tvivel längre. Hela
staden blev övertygad om att det är en religiös trossats bland protestanterna
att en far och en mor måste mörda sin son så snart denne tänker omvända sig.”
Här har vi egentligen sakens kärna: religionen. Voltaire avslutar sitt första
redovisande kapitel med orden: ”Det ligger alltså i mänsklighetens intresse att
utreda om religionen bör vara kärleksfull eller barbarisk.” Att Calas
rehabiliterades 1765 var väl en klen tröst för familjen, dock politiskt viktig.
Voltaire poängterade i bokens sluttext att han varken velat ”gagna eller skada
familjen Calas” utan att ”denna skrift om toleransen är en inlaga som
humaniteten i största ödmjukhet framlägger för makten och klokheten.”
Nu är inte denna bok i sin
helhet en skrift om dödsdomen mot och avrättningen av Jean Calas. Men han använder detta upprörande
fall som ingång till en text som rör sig på det principiella planet. Alltså: är
det tolerans vi måste sträva efter så måste också de fanatiskt religiösa stå
tillbaka för andra ideal. Sedd så
förstår man bättre varför boken såldes i mycket stort antal i Frankrike efter den
islamistiska massakern på Charlie Hebdos redaktion i början av 2015. De
terrordåd som efter den händelsen ägt rum i Frankrike lär inte ha minskat
intresset för Voltaires skrift.
Så som det mesta idag bestäms
av en religion – på snart sagt varje politiskt område – kan man säga att det
gjorde under Voltaires tid. Turbulensen var minst sagt omfattande. Och mot den
bakgrunden läser jag hans text om toleransen.
Voltaire talar om att en
dogmatisk anda orsakar mycket lidande och död. Uppenbarligen oroar han sig
mycket över att man i andra europeiska länder nått fram till en form av
samlevnad medan man i Frankrike fortsätter att vålla katastrofer. Han
framhåller kväkarna som ”måhända är löjliga” men ”har varit så dygdiga och
gagnlöst undervisat övriga mänskligheten i fred”, ja han säger rentav att de är
”ett exempel och en skam för de folk som ännu inte känner toleransen.”
Till sektmedlemmar och andra
fanatiker säger Voltaire att de måste upphöra med det förflutnas excesser: ”Gången
tid är som om den aldrig existerat. Man måste alltid starta från den punkt där
man befinner sig, och från den dit folken har nått”. Det är visdomsord som
kunde praktiseras efter varje väpnad konflikt och varje förödande krig.
Naturrätten är en annan av
Voltaires hjärtefrågor. Han menar att den – eftersom den av naturen anvisar vad
som är rätt – borde vara självklar för oss alla och att all mänsklig rätt
måste byggas på den. En universell princip pekar han på: ”Gör icke det som du
inte vill att andra ska göra dig.” Och det avsnittet rundas av med dessa ord: ”Rätten
till intolerans är alltså absurd och barbarisk, det är tigrarnas rätt, och den
är mycket mer fasansfull eftersom tigrarna söndersliter bara för att äta medan
vi utrotar varandra för paragrafers skull.”
En sak som slår mig
under läsningen är förstås att Voltaire satte en bortre gräns för denna så
viktiga tolerans. Gränsen går, inte att förvåna, vid de krafter som predikar
intolerans eller vars ideologiska/politiska program i sig är intolerant. Så här
skriver Voltaire: "Alltså krävs det att människorna börjar med att inte
vara fanatiska för att de ska förtjäna tolerans." Att läsa gamla texter
väcker förstås hela tiden tankar om det aktuella, det samtida. Voltaire får mig
att ofta tänka på islamismen som predikar renhet, avskiljande och mord. Alla
”de otrogna”, ”avfällingarna”, ”judarna”, ”kristna” och fel sorts muslimer
förtjänar bara att dö, så som fel sorts kristna gjorde det under Voltaires tid. Alternativt kan man för vissa tänka sig rollen som
dhimmis under en islamistisk maktapparat. Men den gruppen blir nog väldigt liten när vår samtids massmördare är
färdiga med sin mission. Svärdets, bombens och galgens mission.
När
man slår upp och börjar läsa en gammal bok kan det lätt hända att man tror sig
kika ner i historiens mörker och att den inget har med vår samtid att göra.
Just det vore fel, ty Voltaires text griper direkt in i det som pågår här och
nu. Europa skakas nu av just religiös fanatism, de framsteg som tidigare uppnåtts
tycks sakta upplösas och varje steg vi tar bakåt av hänsyn till denna fanatism
undergräver både friheten och möjligheten att stå fast vid grundläggande
principer. Därför, bland annat därför, bör vi läsa och lära av Voltaires traktat om
toleransen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar