tisdag 2 augusti 2016

Augusti, andra dagen: avskaffat gränsskydd, saudiska pengar i Hillary Clintons kampanj

Foto: Astrid Nydahl
Denna andra augustidag är en oskön blandning av högt och lågt. I privatlivet kan jag konstatera ännu ett fall, med infekterade sår på ben och näsrot (ja, imorgon ska jag till kliniken) och diverse andra händelser som skakat om rejält.

I det sociala kan jag konstatera att dagens sittning vid Landön resulterade i ett litet samtal med en man som gick rakt ut i Östersjön med sin hund för att sedan simma tillsammans med den. Hundens glädje gick inte att ta miste på när de kom upp. Inte heller mannens.

I politiken noterar jag att Polismyndigheten meddelar att det är slut med pass- och id-kontrollen vid Hyllie i Malmö. "Personalbrist" är argumentet och det enda som kommer att ske är stickprov. Det innebär i praktiken att Sveriges gränsskydd nu överlämnas till ett privat bevakningsföretag vid Kastrup. 

Viktigare är kanske trots allt det som pågår i den amerikanska presidentkampanjen. Som vanligt en smutsig och allt annat än förtroendeskapande kampanj. Att välja mellan Trump och Clinton är som att välja mellan pest och kolera, som mellan privatförmögenhet och saudiska pengar. Att Bernie Sanders lämnar det demokratiska partiet är i sig en varningssignal. Ändå tror jag att man måste läsa annat än braskande nyhetsrubriker, till exempel denna text om Clinton, det saudiska och det korrumperade.