Foto: Astrid Nydahl |
Film och litteratur är två kulturer jag dagligen vistas i. Gårdagens andra film (ja, vi såg faktiskt tre långfilmer från eftermiddag till kväll, de andra var Al Pacinos Chinese Coffee och Haskell Wexlers Medium Cool om 1968 i USA) var Porträtt av en kvinna i brand, av Céline Sciamma. Den fick många lovord när den kom 2019. Svenska Dagbladet konstaterade att den är värd högsta betyg.
De två huvudrollerna i filmen, spelade av Noémie Merlant och Adèle Haenel |
"Bretagne, Frankrike, 1760. Konstnären Marianne har fått i uppdrag att göra ett porträtt av Héloïse, en ung kvinna som just lämnat klostret. Héloïse ska giftas bort och den presumtiva brudgummen vill se hur hon ser ut. Men hon vill inte gifta sig och Marianne måste måla henne i smyg. Hon iakttar Héloïse om dagen och målar henne i hemlighet på natten. Mellan de två kvinnorna växer en intimitet och attraktion fram. De delar Héloïses första och sista ögonblick av frihet, allt medan Marianne målar det porträtt som ska avsluta allt.
Céline Sciamma (Water Lilies, Un Certain Regard Cannes 2007; Tomboy, Jurypriset Berlin 2011; Girlhood, öppningsfilm Directors’ fortnight Cannes 2014; Mitt liv som zucchini, Directors’ fortnight Cannes 2016, Cesar Award för bästa manus) återförenas med den prisbelönta skådespelerskan Adèle Haenel i ett intimt och djuplodande kostymdrama som tävlade om Guldpalmen i Cannes 2019."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar