Tony Judt: Illa far landet (Karneval, översättning av Lars Ohlsson)
Tony Judt: Minneshärbärget (Karneval, översättning av Elisabeth Helms)
Ur
Oliver Goldsmiths dikt The Deserted Village (1770) har Tony Judt hämtat
titeln till sin bok Ill fares the land som nu finns översatt till
svenska, Illa far landet. Poängen med diktcitatet är att det slutar med
orden ”Till penningens fromma och människans fördärv”och därmed visar
vad det är boken kretsar kring. Den 1900-talshistoria Judt skriver
tecknar bilden av ett Europa där välfärdsstaten bytts ut mot ett slags
armbågarnas snabbekonomi, som alstrar stora vinster till ett litet fåtal
och samtidigt försämrar, avstår att underhålla eller helt enkelt
skrotar väsentliga delar av välfärdsstaten. Här börjar också hans
resonemang: ”Under trettio år har vi gjort en dygd av strävan efter
materiell egennytta. Och just denna strävan utgör faktiskt numera det
enda som återstår av vår känsla för kollektiva mål. Vi vet vad saker och
ting kostar men vi har ingen aning om vad de är värda.”
Man
skulle kunna säga att Judt sammanfattar en samhällssyn som många före
honom varit inne och analyserat, inte minst då det ytliga förtingligande
som konsumismens genombrott inneburit. Flera av Judts tankar kunde
också ha varit hämtade direkt från Pier Paolo Pasolini (i avsnittet om
den rika medelklassens studenter som utför sin misshandel av de
italienska poliser som rekryterats från de fattigaste skikten). Judt är
således en författare som ser samhällets klasskillnader rakt i ögonen.
Han citerar Orwells ord: ”Det krävs en ständig kamp för att se vad man
har mitt framför näsan.”
Därför kan jag inte heller
låta bli att se sambandet mellan det som finns mitt framför näsan och
det svenska riksdagsvalet 2010, där det socialdemokratiska partiet fick
litet stöd, ett stöd som därtill ständigt minskat efter valet. En
partiledare som avgår utan att det finns en efterträdare, i ett parti så
vilset att det inte ens vet om det ska gå framåt eller bakåt. Judt
sätter in de socialdemokratiska partiernas historia i sitt sammanhang,
och han menar att den nyvunna insikten om välfärdsstatens viktiga
beskattningspolitik havererar när gemene man inser att inte alla betalar
skatt, att det kollektiva ansvaret därmed försvinner och att det finns
individer och grupper som förskingrat eller slösat bort skattemedlen.
Judt menar att vi glömmer bort att definiera vem ”vi” är, och vem vi kan
lita på. Som den engelske konservative filosofen Michael Oakeshott
skrev, så måste samhället vara ”en gemenskap byggd på förtroende”. Om vi
vet vad ordet ”vi” står för är det, säger Judt, självklart att
invånarna i Nebraska inte skulle godta att deras skattepengar användes
för att bygga motorvägar i Kuala Lumpur.
Som symbol är
exemplet väl valt. Det utbredda missnöjet i välfärdsstaterna har
liknande orsaker. När man ser hur skattefinansierade grundelement i
välfärden, sjukvård, skola, åldringsvård och annat förfalla, och ser
offentliga angelägenheter som vägar, gatubelysning, snöplogning och
annat hamna långt ner på prioriteringslistorna samtidigt som staten ger
sig in i militära äventyr i Afghanistan och bygger hem med större
personaltäthet än på svenska dag- eller ålderdomshem, för att unga män
från Somalia och Afghanistan ska omplanteras i Sverige, då har man också
börjat se det som finns mitt framför näsan.
I det man
ser ingår också det faktum att privata företag i skapandet av dessa
”hem” gör mångmiljonvinster på en maffiastyrd migrationsindustri. De så
kallade ”vårdföretagen” vill inte att denna hantering ska stoppas, de
vill se en fortsättning eftersom den berikar dem. Där ser vi också ett
exempel på en politik som är ”till penningens fromma”. Någonstans ska
pengarna tas. När de tas uppstår också de rejäla underskott som utarmar
välfärdssystemet. Det land som tog initiativet borde också betala för
det. USA borde ge alla dessa flyende människor en fristad. Så sker inte.
Istället läxar Obama upp vårt land och kräver mer av oss. I det ligger
en annan av de orimligheter som nöter ner förtroenden och skapar nya,
djupa klyftor i den forna välfärden.
Man får inte
heller glömma den girighet som de forna välfärdsstaternas politikerklass
visat. Miljoner har smusslats undan i kostnadsersättningar, arvoden,
traktamenten och löner. Vid sidan av de politiska parlamenten i
respektive land, och i EU-parlamentet, har också en annan girigare klass
visat sig: den som består av företags- och bankledare över hela
västvärlden. De har inte sett någon bortre gräns för sina löner och
bonusar. När folket via skattsedeln fått betala havererade bankers
underskott för att garantera deras fortsatta drift, har naturligtvis
gränsen för den mest elementära formen av anständighet passerats många
gånger om.
Judt exemplifierar med amerikansk
bilindustri där man i tidiga år kritiserades för att man som till
exemepl Generals Motors vd tjänade sextiosex gånger mer än arbetarna.
Idag kan man konstatera att Walmarts ägarfamilj har en förmögenhet som
uppgår till nittio miljarder dollar, vilket är samma summa som för de
fyrtio procent av USA:s befolkning som har det sämst, det vill säga
hundratjugo miljoner människor. Denna girighet kan jämföras med det
faktum att unga människor idag sällan kan få en fast anställning. De
erbjuds istället otrygga korttidsanställningar som förvisso kan
förlängas periodvis. Behöver man fråga sig vilka villkoren är för en
förlängning?
Verkligheten är inte okomplicerad, men
just de kritiska frågorna kan få samband att framträda. Judt: ”Det finns
gott om belägg för att folk litar mer på varandra om de har mycket
gemensamt, inte bara religion eller språk utan också inkomst. Ju mer
jämlikt ett samhälle är, desto större är förtroendet.” Den slutsats han
drar tycks bara alltför väl sammanfalla med verkligheten i de
skandinaviska välfärdsstaterna: ”Om vi inte litar på varandra kommer
våra städer att se förfärliga ut och vara mycket obehagliga att leva i. ”
Han tillägger att det är näst intill omöjligt att bygga upp ett
förtroende som en gång skadats eller gått om intet.
Jag
frågar mig om inte förtroendet raserats bland annat därför att vårt
land frivilligt anslutit sig till en krigsapparat som håller en
korrumperad överklass under armarna i Afghanistan, och som med entusiasm
givit sitt stöd till krigföringen i Irak (den som idag fått hälften av
landets kristna befolkning att fly – det handlar om minst en halv miljon
människor). På vilket sätt har de USA-ledda krigen i dessa två länder
gjort tillvaron bättre för dess medborgare? På vilket sätt har krigen
minskat terrorhoten?
Tony
Judt avled i augusti 2010. Två år tidigare hade han vid sextio års
ålder fått diagnosen ALS. Svårt sjuk, totalförlamad och med en grotesk
mask för ansiktet för att alls kunna andas vistades han nattetid i det
han kallar Minneshärbärget. Det är också titeln på den bok som släpps
samtidigt med Ill fares the land. Judt tillämpade en kinesisk
minnesteknik som gjorde det möjligt för honom att diktera denna vackra
och smärtsamma bok, färdigskriven bara månader innan han avled. Boken
inleds med ett klaustrofiskt avsnitt där han berättar om sjukdomen och
hur livet gestaltar sig när den slagit till.
Det är en
gripande text av en samtida intellektuell som vägrar erkänna sig
besegrad, som in i det sista ville arbeta, utifrån de allt svårare
villkoren. Sedan går han in i minnena, han ser tillbaka på de tidiga
barndomsåren. Särskilt fäster jag mig vid hur doft- och färgrika dessa
minnen är. Som om man satt bredvid Judt och han bläddrade i fotoalbum.
Jag kommer länge att minnas avsnittet där han berättar om sig själv som
tonårig agitator på en israelisk kibbutz. Mot slutet av
minneshärbärgets bilder, röster och situationer återkommer han till det
som avhandlats i Illa far landet. Jag vill avsluta med att citera det
och påminna om att vi med dessa två böcker berikats i en politisk
diskussion som i det närmare avstannat:
”Att vara
’dansk’ eller ’italienare’, ’amerikan’ eller ’europé’ kommer inte bara
att vara en identitet, det blir ett avfärdande av och en förebråelse
mot dem det utesluter. Staten kommer inte att försvinna utan är kanske
på väg att få en ny roll. Privilegier som medborgarskap och
uppehållstillstånd kommer att användas som politiska trumfkort (…) I
detta sköna nya århundrade kommer vi att sakna de toleranta, de
marginella: gränsfolket. Mitt folk.”
Efter att
djupgående ha studerat de sociala och kulturella rörelserna i
2000-talets värld, och efter att pregnant ha beskrivit välfärdsstaternas
förfall och de socialdemokratiska rörelsernas förvirring och
kräftgång, kommer Judt till en slutsats som i flera betydelser är
märklig. Skulle det vara intolerant att säga vilken identitet man har?
Skulle det vara oviktigt att betrakta medborgarskap och
uppehållstillstånd som något annat än just privilegier?
Judts
ord får mig att vilja invända. Jag tror nämligen att det frikostiga
utdelandet av sådana saker gjort Europas nya, huvudsakligen muslimska,
snabbt växande minoritetsbefolkningar allt annat än tacksamma. De
uppvisar inga tecken på att ha fått ett privilegium: nämligen ett
uppehållstillstånd i ett land dit de kommit utan att vara inbjudna, och
där de betraktat det som en självklarhet att från dag ett ha fått ta
emot fri bostad, medel till uppehället och en gräddfil till
utbildningar och anställningar i ett Europa där segregationen gjort
förturssystemet sådant att det numera blir en del av den självbild som
de olika nationaliteterna betraktar som sin olycka. Vad var det han
skrev i Illa far landet? Jo: ”Det finns gott om belägg för att folk
litar mer på varandra om de har mycket gemensamt, inte bara religion
eller språk utan också inkomst. Ju mer jämlikt ett samhälle är, desto
större är förtroendet.” I ett gettoiserat och segregerat Europa kommer
känslan av förtroende alltmer att minska och kanske helt försvinna. Så
ser vår framtid ut och Tony Judt är inte först att påpeka det, redan
Konfucius konstaterade att utan förtroende kan en stat inte styra eller
fungera.
1 kommentar:
Just Thomas!
Jämlikhet kan ju faktiskt bestå av att man delar minnen om umbäranden och framgångar.
Den faktorn håller på att vittra sönder framför våra ögon.
Multikulti-socialisterna bannar oss för barnfattigdomen och vi lever i en tragedi med häpnadsväckande komiska inslag.
Sossarnas partisekreterare sade med gravallvarlig röst att denna fråga var Juholts stora bidrag till den politiska dagordningen i landet.
Så kan importen av vänsteväljare fortsätta med väldresserade byråkrater och lydiga medier som sprayar honungsdoft över vårt allt ihålligare samhälle.
HUBERT
Skicka en kommentar