söndag 17 april 2022

Vårens skönhet och krigets quislingar

Foto: Astrid Nydahl
 


Denna overkligt vackra dag satt vi länge vid vattnet. Fåglarna sjöng, passerande människor samtalade i ljus ton. Kaffet smakade gott, det blev påtår. Vi själva talade om Hasse Alfredsson och Tage Danielsson och saknaden. Deras humor hade alltid en allvarlig klangbotten. 

Men så...

Kriget, det förbannade kriget!

Att Putins fascistiska angreppskrig på Ukraina får fortgå gör att nästan allt vackert drunknar i de dagliga påminnelserna. Jag följer fortfarande BBC och jag läser de tre sidorna Cornucopia, Euromaidanpress och Meduza. Skulle våga påstå att jag är mycket väl informerad och uppdaterad. Men vad gör det för skillnad?

Patrik Oksanen har en ledare i Svenskan där han berättar om de svenska quislingarna som de senaste åren fjäskat för Putins Ryssland. Där finns KG Hammar, där finns Åsa Linderborg, Anne Ramberg, Ulf Bjereld, Jimmie Åkesson, Chang Frick, Anders Borg och andra. Jag hade kunnat lägga många till listan, men bara att skriva deras namn bär emot. Då hade jag också berättat om att de varit mycket ivriga att frekvent publicera videor från RT, denna statliga, ryska desinformations-kanal. Det är något jag aldrig gjort, och inte ens hade kunnat tänka mig. Mot den dåraktiga svenska politiken har jag helst argumenterat själv, inte med någon stormakts mediapropaganda.

Edward Lucas i Mail on Sunday: 

”De kostymklädda förrädarna borde donera varje öre som man tjänat på den ryska elitens 30-åriga plundringståg till ukrainska humanitära och militära insamlingar. Ukrainarna, militärt underlägsna, hungriga och ensamma slåss och dör för frihet – deras och vår”.


 

1 kommentar:

Lennart R sa...

Fantastiskt bra fotograf som får en plastbåt att framstå som en gammal träeka. Man känner till och med tjärdoften om man blundar.Ha det bra
Lennart R