torsdag 14 april 2022

Kriget rasar. Putin-fascismen och Hitler-nazismen

 
Handbergs bok

Kriget rasar. Många verkar tagna på sängen. Det är inte jag. Putin-fascismens logiska mål var just detta.

Putin har en företrädare i Hitler. När hans nazism förödde Europa var målet inte minst att förinta det judiska folket.

Peter Handberg är kanske den främste att skildra konsekvenserna. I sin förra bok, Världens yttersta platser, gjorde han det. I uppföljaren, Strö aska över ditt huvud, gör han det.

Jag kommer att recensera boken. Det tar tid att läsa när krigets bilder ockuperar en helt. Vill bara rekommendera den inför påskhelgen. 

Jag vill också rekommendera Peter Nádas Illuminerade detaljer. Den griper in i samma tidsepok på ett lysande sätt. Också den tar tid att läsa, av samma skäl som ovan. Men det är Nádas jag kommer att skriva om först. Räknar med att jag läser resten under påskens stilla dagar (nej, jag ska inte på några middagar eller konserter, endast på en konstutställning i trakten).

Nadas bok

Inga kommentarer: