fredag 13 juni 2014

Namnförväxlingar: Lukacs eller Lucas

Jag berättade för ett tag sedan att jag beställt The New Cold War, skriven av den brittiske journalisten och före detta Moskvakorrespondenten Edward Lucas. En läsare kommenterade och skrev att han skulle vara son till ungersk-amerikanske historikern John Lukacs, en auktoritet i amerikansk och europeisk historia, med verk om bland andra Churchill och Hitler. Jag har själv vid flera tillfällen skrivit om hans bok Democracy and Populism. Fear and Hatred. Nå, idag kom så boken om Putin och "the threat to the West". Författaren är i själva verket son till filosofen John Lucas. Ingenting annat.

Om Edward Lucas bok återkommer jag när jag läst den.

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Ajajaj, slarvigt läst i Wikipedia. Har flera av hans titlar i bokhyllan så jag borde ha registrerat den korrekta formen på efternamnet Lukacs.

Democracy and Populism är en titel som väcker intresse.