tisdag 3 juni 2014

Känslan för platsen

Foto: Astrid Nydahl
Tisdag kväll. Nyheterna berättar om tågstrejken, A. planerar och ändrar planer för att kunna ta sig till Kastrup. Jag dricker öl och tar fram Seamus Heaneys bok Dit man hör. Han fick ju Nobelpriset, den irländske diktaren. Ingen skulle komma på tanken att säga något negativt om hans sätt att resonera om identitet och kärlek till platsen. Så jag citerar honom helt stilla:
"Jag tror att det finns två sätt på vilka man kan lära känna och älska en plats, två sätt som kan komplettera varandra, men lika gärna stå emot varandra. Det ena är det upplevda, illitterata och omedvetna, det andra det lärda, litterata och medvetna."
Detta är en hans inledningsord för en studie av hur irländska poeter påverkats av de bestämda platserna. Rubriken är den jag själv valde att sätta överst: känslan för platsen. Ja, nog lär jag återvända till ämnet.


Inga kommentarer: