Foto: Astrid Nydahl |
Är långsamhetens förutsättning ett raserande av välfärd och ett gott liv? I all vulgärdiskussion brukar långsamhet, enkelhet och avstående framställas som en återgång till gamla livsstilar. Men det vulgära ryms inte i en diskussion om det mänskliga och dess förutsättningar. Vi står inför verkliga problem och vi måste finna vägar framåt, vägar som inte är återvändsgränder eller leder till stupet. Att kritisera missförhållanden är i själva verket att peka framåt, mot något förnuftigare.
”Det
är typiskt, att det i ryskan finns många uttryck för sorg, för stämningar i
moll, men inget ord, som motsvarar serenitet. Även i svenskan måste man
tillgripa utländska ord. I lettiskan betyder ordet för glädje ordagrant
bärnstenslikhet." Zenta
Maurina, ur Om kärleken och döden (svensk översättning av Alf Ahlberg 1960).
Vad
skulle det betyda om vi hade ett ord för detta slags glädje, den himmelskt
vackra? Skulle vi bli mindre lätta rov för konsumismen? Jag tvivlar. Jag tror
att det ligger i människans – outtalade
– hela själ att försöka mätta rastlöshet, oro och sorg med konsumtion. Jag
köper – alltså är jag. Köpa sig mat, kläder och tak över huvudet. Där har
fundamentet för ett anständigt liv skapats. Men människan lever ej av bröd
allena. Hon måste sjunga och dikta, hon måste släppa loss sina viktigaste
drifter, i kärlek förena sig, med barn föröka sig. Det är vad alla människor
behöver och kanske måste. Allt annat är vind. När sången föds i hennes strupe
fylls också hennes bröst av en frid så stark att den överglänser glädjen. I
dikten, den hon läser eller skriver, fasthåller hon det skapande ögonblicket av
liv. I föreningen mellan man och kvinna bekräftas själva livsmekanismen;
släktled efter släktled inordnas i något som är större än den enskilda
människan. Men allt det andra? Varje dag av inköp, vad tjänar den till, och vad
tillför den det redan mänskliggjorda? Zenta Maurina säger att människan är
förlorad så snart hon blir blind för någon av urkrafterna. Människan måste
förbinda ”den lägre, förgängliga materiella skapelsen med den högre
oförgängliga andevärlden” Det kan låta pretentiöst, men om man för ett
ögonblick funderar på innebörden av vad hon säger, ser man snart att hon talar
om just förbindelsen mellan det som är fundamentet för våra liv, och det som
förhöjer dess kraft, kvalitet och innehåll. Utan dikten och sången är människan
bara ett vilddjur och ett lätt rov för krafter starkare än henne själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar