tisdag 13 december 2022

Hur hantera sjukdomen om den är obotlig?

Foto: Astrid Nydahl
 

Hur många chanser får en människa? Egentligen avgörs det av varje individ själv. Men det finns också okända krafter i omständigheternas diktatur. Den kan avgöras av olyckor, sjukdom, arbetslöshet och liknande situationer. Men att sitta handlingsförlamad inför dem är detsamma som att i tysthet acceptera dem.

Jag försöker varje dag - också de eländigaste av dem - stiga upp till morgonkaffet med inställningen att jag inte ska låta mig knäckas. Ibland är det förstås nära, men ytterst ovanligt är det att de yttre omständigheterna leder fram till stupet.

Hur hantera sjukdomen om den är obotlig? Den frågan finner jag nya svar på varje dag, särskilt nu när jag till fullo förstått vad som väntar. Ett nytt svar just nu kunde vara det som John Cowper Powys formulerade: "Endure and Enjoy". Fast inte ens det tror jag är möjligt.


Inga kommentarer: