måndag 26 december 2022

"De dödade personer de ansåg vara mentalsjuka”

Auschwitz. Foto: Astrid Nydahl

De afro-amerikanska guldstjärnorna gör ofta uttalanden som är grovt antisemitiska. Tänk på dettta: ”Jag ser bra saker med Hitler, sa Kayne West, ”Jag gillar Hitler och kallar mig själv Nazi”.

 ”Tänk på vilka de mördade först. Det var inte rasistiskt motiverat, det handlade om svaghet. De dödade personer de ansåg vara mentalsjuka.

 

"Whoopi Goldberg säger att nazisterna inte utförde massmordet på judar på grund av deras ras" (ur Svenska Dagbladet)

 

Varför använda silkesvantar i umgänget med just dessa rasister? För att de är svarta? För att de är stenrika? Det äcklar mig att man i svensk tv – senast i På spåret i fredags – kan tala om Kayne West som om han var en fläckfri artist. Rasismen har många ansikten. Jag känner genast igen judehatet när jag ser det och rasister som Kayne West och Whoopi Goldberg kommer jag alltid att betrakta genom detta socialpolitiska filter.