tisdag 27 december 2022

Har du blivit lurad av andra än politikerna?

Foto: Astrid Nydahl
Som barn har vi säkert trott att en rikedom legat "där regnbågen slutar". Jag har.

Lever man i en parlamentarisk demokrati blir man lurad hela tiden. Den nya regeringen är ett ypperligt exempel på hur lurad man kan bli. Jag trodde inget annat. Det är därför jag inte deltar i "valen".

Men så kan man bli lurad av ett vackert kjoltyg. Det har jag stundom blivit, och ingen annan än jag själv är ansvarig för det.

När jag handlat nyårsvinet från Portugal satte sig en ung kvinna bredvid mig. Hon hade läpparna fulla av botox, och för att inte verka bortkommen berömde jag den gröna färgen på hennes byxor. Det gjorde henne glad.

Men jag tänkte på den andra kvinnan, hon som var "revisor i Frankrike". Hon var varken det ena eller det andra, hon var en sol-och-vårkvinna som kanske trodde jag hade pengar. Hon blev minsann lika lurad själv!

Snart är det nyårsafton. Raketer och fyrverkerier, livrädda hundar. Går ett vackert kjoltyg förbi ser jag åt andra hållet.

Inga kommentarer: