onsdag 14 december 2022

Jämför senhösten 2020 med december 2022. Läs av el-tabellerna och följ Ukrainas lidande

Foto från 6 december 2020. Landön. Astrid tog bilden.

Skillnaden mellan en bild tagen i december 2020 och en bild tagen nu i december 2022 är påtaglig. Då hade vi bil och kunde komma till havet när vi ville. Det gjorde vi varje dag. Om det regnade mycket fikade vi i bilen.

December 2022 har Putins fascistiska regim våldfört sig på Ukrainas folk i elva månader. För att kunna betala de höga el-räkningarna (priset senare i eftermiddag ligger på drygt 7 kronor per kWh), lånade vi ut vår bil mellan september och mars. Vi har busskort och reser bara inom stan. Det kostar för min del avsevärt mindre än bilen, Astrid har dessutom frikort på buss och tåg inom kommunen.


Jag vågar nästan inte säga att jag saknar tiden före kriget. Risken att betraktas som cynisk finns. Men jag är inte cynisk, jag vet att det är Ukrainas folk som blöder och lider. Ändå är de vardagliga problemen här sådana, att man inte kan vifta bort dem.

El-priserna är en aspekt av många. Missilerna, granaterna och kulorna en annan, och många gånger värre:

Skärmdump