tisdag 6 december 2022

Krig, terror, fattigdom, el-utpressning och sorglöshet, samt Orbáns förräderi mot Ukraina

Foto: T.N.
Varje gång jag åker buss - det sker dagligen - eller sitter på en bänk inne i centrum eller i matbutiken för att vila, snappar jag upp människorösterna.

Det som slår mig - varje dag - är sorglösheten jag hör. Inte en enda människa rör sig nära de ämnen som borde vara de självklara att hantera. Istället talar man så sorglöst att man tror att man befinner sig i Lyckans Land. Gör jag kanske det?

Jag har i sjuttio år levt med illusionen att människor bryr sig, att det finns en medfödd empati och ett måhända tillkämpat eller inlärt beteende där det bekymmersamma är självklart att ventilera. Jag har förstås haft fel hela tiden. Jag lever vidare med det felet, den defekten.

***

Att Ungern går hela vägen i sitt förräderi mot Ukraina står nu klart. Politico skriver inledningsvis i en större artikel: 

The Hungarian government Tuesday blocked agreement on an €18 billion aid package for Ukraine, forcing the European Commission and the other EU countries to seek an alternative solution to ensure Kyiv gets much-needed funds in January.

Men EU tycks ha ett motdrag klart:

EU governments have until December 19 to take a position on freezing EU funds for Hungary. Orbán needs to have his recovery plan adopted by the end of the year or risks losing 70 percent of the €5.8 billion grants.

Att det bara var illusioner man levde på, i tron att valet mellan den fria världen och det fascistiska Ryssland skulle vara lätt, står allt mer klart.