måndag 5 november 2012

Äntligen överröstad

Olseröd med utsikt mot Åhus hamn i horisonten
Äntligen överröstad! Efter besök hos några av barnen på Linderödsåsen och mitt barnbarn Alfons på Västra Vrams kyrkogård, åkte vi till kusten i höjd med Olseröd. En odräglig badstrand sommartid, ett paradis från september till maj. Regnet vräkte ner. Vi plockade först mossor i strandskogen, mörkt gröna och sprött vita, för kommande högtider då de ska vara torra för att användas. Sedan tog jag kameran i en kupad hand och gick över sandbankarna ner mot stranden. Havet brusade inte idag, det mullrade. Bilden kan förstås inte ge en rättvis bild av hur det lät eller såg ut. Men jag menar vad jag säger: äntligen överröstades både mina inre och yttre röster. Jag teg still, höll händerna om kameran, tryckte av och gick med regnet piskande mot kinderna tillbaka in mot strandskogen.