torsdag 14 oktober 2010

Sitta och glo i sista sommarvärmen.

I söndags satt jag så här. Vid Äspets strand söder om Åhus hade sommarsolen kastat sin värme mot mig en sista gång. Sitta och glo med en kopp kaffe och tänka på vad som finns på andra sidan Östersjön är minst lika givande som att läsa eller skriva. Solen får hjälp av tanken att värma; minnena, rösterna, finlandssvenskan, människorna, de små trähusen, doften av öppet hav, vänligheten, läsningarna, allt som kan värma.

Idag ser jag på postens hemsida att mina böcker klockan 05.00 nådde terminalen i Malmö, så jag bör ha båda lådorna här imorgon. Vilket innebär att jag kan skicka böcker till väntande kollegor och vänner under helgen.

När det är gjort ska jag sätta mig och glo igen. Det är det alldeles för få människor som gör.

6 kommentarer:

Christer Eriksson sa...

Du pekar på något intressant. Är det kanske förklaringen på Sveriges historiska intresse för Finland, Baltikum och Ryssland när du talar om att blicka ut över havet, och i detta fallet Östersjön eftersom makten har sitt huvudsäte i Stockholm?

På motsvarande sätt har kansle Norge varit mer intresserad av England och USA med sin kustremsa pekande mot väster?

Einar J sa...

Thomas!
Jag avundas dig varje gång du i ord och bild berättar om din möjlighet att vistas i havets omedelbara närhet. Vilken oerhörd tillgång!
Själv har jag i alla fall ordnat det så att jag från och med lördag och en vecka framåt kan sitta och glo på Medelhavet från Siciliens norra kust. Alltid något - för mig som annars bara har Fyrisån att beskåda.

Inre exil sa...

Ja Einar, det är ett privilegium. Men jag bor ju inte där, det är trots allt dryga milen från vår by till kusten, men vi försöker ta varje möjlighet att komma dit - och det gör vi!

God resa till Sicilien, en av de platser på jorden jag ännu inte sett.

Inre exil sa...

Ja Christer, jag tror du har alldeles rätt. Fast jag upptäckte Finland alldeles för sent i livet.

Hanne H sa...

Bare at sidde og glo er - i det mindste for mig - både et privilegium og en kamp. At formå, at blive siddende på pladsen og bare tage imod indtryk i stedet for konstant at have dårlig samvittighed over at 'spilde tiden'. At koncentrere mig om at koble fra stressen, alt hvad jeg bilder mig ind er så vigtigt, og bare lade tankerne flyde - en luksus!! Prøver at gøre det hver dag, men...

Inre exil sa...

Hanne, det är en bra sammanfattning.

Idag går min nya bok iväg till dig!