lördag 19 mars 2022

ULLMAR QVICK: POESIN SOM KRIGETS ANTITES


Redan som ung märkte jag vilken betydelse poesin har i krig. Och nu är dikten som protest mot kriget åter aktuell.

Jag skrev ett par egna dikter om kriget i Ukraina. En blev översatt till ukrainska och publicerades i en e- bok med poesi där. En kommer att läsas upp på en manifestation för Ukraina idag här i Norrköping. Ytterligare en kommer i ett svenskt radioprogram på onsdag.


En ukrainsk dikt som jag tolkade via engelskan har också blivit uppmärksammad. Jag fick nyss följande mail:

Kerstin Avemo

"Hej igen,

Imorgon läser jag dikten i din översättning vid denna konsert på Göteborgsoperan. Vi medverkande sångerskor av avtalat att bära blågult och dikten kommer att läsas före det avslutande numret. Tack så mycket återigen för att jag får använda den.

”Den genljuder. Det upphör inte.”

Detta är länken till konserten. https://www.opera.se/forestallningar/sasong-2021-2022/grandi-voci/

Med vänlig hälsning, Kerstin Avemo"

Kerstin Avemo f.1973 är en av Europas främsta operasångerskor. Hon har bl a tilldelats utmärkelsen Litteris et artibus ur kungens hand.