torsdag 24 mars 2022

Hos familjen Resselbach på judiska institutet för blinda barn i Jerusalem

Privat bild
 

Chaim Resselbach var en gång i tiden kantor i Stockholms synagoga. Därför svensktalande. Hemma i Israel blev han chef för Jewish Institute for the blind.

 

Dit kom jag på 1980-talet. Lärde känna Chaim, hans fru och den personal som gjorde livet drägligt för de blinda barnen.

 

Tre gånger fick jag bo där, när jag var på reportageresor i landet. En av gångerna blev jag bjuden när hans dotter skulle gifta sig i Tel Aviv. Det var den livligaste, gladaste och härligaste fest jag varit på i hela mitt liv.

 

Chaim står längst till höger på bilden, hans fru längst till vänster. Dottern och hennes blivande man står under chuppan (bröllopsbaldakinen), en symbol för hemmet som det nya paret kommer att bygga tillsammans.

 

När glaset, placerat på golvet, krossats av brudgummen med foten – en symbol för sorg över Templets förstörelse, är bröllopet fullbordat och alla ropar mazal tov (grattis).

 

Dansen hora glömmer jag aldrig. Och att jag fick vara med på det inbjudande sättet!


***


Hämtat från nätet:

Hora är en judisk cirkeldans som dansas traditionellt vid judiska bröllop och andra glada tillfällen.