lördag 4 mars 2023

Vattnet, vinet, havet - samt minnen av det danska kulturlivet

Havet tränger sig på. Här i Aberystwyth Wales. Foto: Astrid Nydahl
 

För baderskan är det havet det handlar om. Allt handlar om havet. För alkoholisten är det vinet. Havet och vinet är förenliga som vätskor, inte som existens. I havet drunknar den vinberusade och återses först som upplöst människorest.

Den vinberusade går till litteraturen och finner kanske en befrielse. I läsningen och i skrivandet finns det en port som leder till friheten.

Adresser och telefonnummer till terapeuterna? Kastat dem. Letar inte upp dem igen. 

 ***

Hanne Hansen och Kenneth Karlssons debutroman läser jag nu. Hanne har arbetat som läkare, Kenneth som sjuksköterska i Spanien och de bor kvar där som pensionärer.

Jag såg snett upp bredvid mitt fönster där några danska brev finns inramade, bland annat Klaus Rifbjergs nedan, skickat från hans spanska bostad i Malaga. Under min "danska period" - jag hade bland annat i uppdrag av Kvällsposten i Malmö att bevaka danskt kulturliv - hade jag täta och mycket givande kontakter med danska författare. Förutom RIF var det en självklarhet att ha god information om sådana som Erik Stinus, Henrik Stangerup, Suzanne Brøgger, Pia Tafdrup och många andra därtill. Brøgger och Tafdrup är inte bara i livet, de är skapande författare och jag skriver alltid om deras böcker. Snart är det dags för mig att skriva om debutanternas Om en författares död. Så förbinder jag Spanien med Danmark och Sverige.