onsdag 15 mars 2023

"Det är en fördel för mig att det bedrövliga tillståndet i det här landet sammanfaller med min bedrövliga ålder"

 

"Det är en fördel för mig att det bedrövliga tillståndet i det här landet sammanfaller med min bedrövliga ålder. Jag står hellre ut med att tiden nu förvärrar mina olyckor än med att min lyckliga period skulle ha störts."

 

Michel de Montaigne, Essayer,  III/IX, Om fåfänglighet (Översättning av Jan Stolpe)

Oavsett vad jag läser varje morgon eller ser i nyhetssändningar om kvällen vill jag hålla mig kvar vid Montaignes ord. Jag har läst hans essäer så många gånger, men fick en påminnelse med just dessa ord av en vän.

Att ha dem framför sig är att återgå - om man någonsin lämnat - till den illusionslösa utsikten. Både i privatlivet och det som möjligen kunde kallas det samhälleliga måste jag befinna mig där. Jag behöver inte upprepa namnen på alla de platser där katastrofen utspelar sig. Jag behöver inte ens säga något om vad som sker i mitt eget land. Det enda som behövs är att läsa Montaignes ord, igen och igen.