torsdag 9 mars 2023

Gammal man vid musikalisk samling, också den föråldrad

Foto: Astrid Nydahl
 

Vi hade människor på middag här i söndags. Det var efter en begravning vi samlades. Astrid gick som alltid med kameran, och när jag bläddrade i bilderna fick jag se denna. Jag sitter vid samlingen av CD-skivor. Eftersom vi talade arvegods slog det mig att ingen av mina barn eller barnbarn kommer att visa minsta intresse för en musikskatt som denna.

Allt är förgängligt, det vet vi. Men kan det bli tydligare än så här? Musiken vi lyssnat på i våra hem har gått från stenkakor, över LP-skivor till CD-skivor. Kassettbanden har spelat en viktig roll när vi bytt musik med vänner.

Spotify har jag aldrig ens närmat mig. Det finns säkert andra nya tekniska metoder jag inte känner till. Men min CD-samling är guld värd. Än så länge.