söndag 5 mars 2023

"Stranden är ett botemedel mot ledan" - och något om en ny bok med titeln Sargade själar

Foto: Astrid Nydahl
 

”Stranden är ett botemedel mot ledan. Då åtrån försvunnet dyker ingenting upp.” Nina Bouraoui (ur Tillfredsställelse)

 

Stranden - finns det en viktigare plats i mitt liv? Jag badar inte. Jag simmar inte. Men att sitta eller vandra vid stranden är livsavgörande. Ingenting i drogväg kan skapa en sådan inre frid som stranden. Också när havet stormar och hotar är stranden, som Nina Bouraoui säger, ett botemedel mot ledan. Det är ledan som varje dag hotar att döda, inte havet. 

 

***

 

Med Earlybird kom i går lördag en bok jag önskar att ni alla ville läsa: Ville Kivimäkis Sargade själar. De finska soldaternas krigstrauman 1930-1945. Den utges av det fina Stockholmsförlaget Appell i samarbete med Svenska Litteratursällskapet i Finland. Jag ska recensera den, men läsningen kommer att ta sin tid (450 sidor).