fredag 17 mars 2023

Att bryna en lie, inomhuset och ledan

Foto: Astrid Nydahl


Olav H. Hauge skriver 1958 i sin dagbok:  

 

”Du förbannar uppförsbackarna, och tycker inte att de borde vara där. Men hur skulle du annars komma upp? Det är motgångarna i livet som gör att vi emellanåt kan ta ett kliv uppåt.”

Så trött man blir på sig själv. Tio dagar till sängs. Böckerna vid min sida läses. Och jag sitter i tv-fåtöljen om kvällarna - inte för att se tv, gud bevare mig! - för någon riktigt bra film.

Inställda möten en del av sängläget. Jag har två viktiga saker på gång, som inte får ställas in. Lever på hoppet att det här eländet ska vara över nästa vecka.

Sara Stridsbergs Hunter i Huskvarna väntar. Jag väntar på hennes tur. 

Hauge igen:

”Innan du lär dig dikta måste du ha lärt dig att bryna en lie. Det är allt jag har att säga om konsten.”