söndag 8 oktober 2023

Söndag i smärta och ruelse eller hur man än vänder sig har man ändan bak

Nya synagogan på Oranienburger Straße i Berlin. Foto 2006: Thomas Nydahl

Mina kramper i fötter och händer har förvärrats den senaste veckan. Under begravningen i fredags var det på gränsen till outhärdligt, och jag fick flera gånger resa mig och gå ut, bara för att fötterna skulle få ändra position. Under gårdagsmorgonen chattade jag med en sjuksköterska som menade att det är så pass allvarligt att en läkare måste undersöka mig, så när de öppnar måndag morgon ringer jag dit.

Min studier på nätet har lärt mig att de förmodligen har med en allvarlig magnesiumbrist att göra. Fick utskrivet Emgesan på recept för två veckor sedan, de har inte hjälpt det allra minsta.

Mediciner kan var för sig hjälpa mycket, särskilt när man är multisjuk. Men det är också i den situationen problemen kan uppstå. Jag är t.ex. helt beroende av Omeprazol sedan länge, då min dysfagi hela tiden vill skicka upp magsyra i halsen på mig. Och så lärde jag mig att just det preparatet kan orsaka magnesiumbrist och skapa kramperna!

Hur är det ordspråket lyder? Jo, hur man än vänder sig har man ändan bak.

3 kommentarer:

Anders W sa...

Förskräckligt, Thomas.
Ang. ordspråket: En djup sanning, min broder.
Är kyrkoillustratören och väpnaren överens om i Det Sjunde Inseglet.

skepparn sa...

Beklagar din situation, givetvis.
Kanske kan hjälpen komma i en snar framtid genom AI stödd läkar diagnostik.
Sämre kan det ju knappast bli...
Men
Trots allt. Moliere skulle säkert blivit smått imponerad över den medicinska utvecklingen
Hjälpte ju inte hans son !

Anonym sa...

Skulle tippa på att det kan vara statin i hög dos. Den kolesterolsänkande..