söndag 29 oktober 2023

Golem - en oväntad återträff i feberlandskapet

All skrift är luft. Sant? Inte det minsta. All skrift är nämligen liv, ande, kommunikation, läsning…

 

Jag lärde känna Golem långt innan jag kom till Prag. Vad skulle den bekantskapen vara till för nytta?

 

Nyttotänkaren vill förstås ha Golem både som figur i dockhuset och som levande vän. Tänk att Golem kan föreställa sig bådadera!

 

1500-talets rabbinske Golem av lera och luft har kommit och gått i mitt liv i fyrtiofem år. Det var just i Prag vi möttes första gången.

 

Han var Meyrinks, han var Singers, Cynthia Ozicks, och många andras, men han kallades inte alltid Golem. 

 

Jag har själv sakta erövrat insikten att allt kött är hö.

 

Golem med sin Pragskapare, rabbi Löw. Av Mikoláš Aleš, 1899. Nationalgalleriet i Prag.


 

1 kommentar:

Anders W sa...

Vilken fin Golem statyett! Själv har jag Joachim Neugroschel's engelska översättning av pjäs och Golem noveller.
Plus stumfilmen, har jag sett (1920?)