måndag 2 oktober 2023

Döden, begravningen , sjukdomen, flytten och framtidens eventuella existens

Jag anar ett behov av container inom kort.

På fredag begravs Lars Hansson, vår hyresvärd sedan mer än tjugo år.

Efter det ska de fyra sönerna besluta om husens framtid. Jag utgår ifrån det värsta. I det scenariot ingår att vi måste gå till banken och låna pengar till tre-fyra containerfyllningar. De blir dyra men är nödvändiga. Vårt stora bibliotek får inte plats någon annan stans. Dessutom har vi inte en aning om var vi ska bo. Men ett är säkert: aldrig i en lägenhet.

Ett litet antal författare vill jag ha med mig, oavsett var jag hamnar. En av dem är W.G. Sebald.

Det blir alltså en nervös och orolig tid vi nu går in i. Vi har båda drabbats av sjukdom - jag har rent av sett döden i vitögat - så tanken på flyttpackning, bärande och annat vill jag förtränga.

Vad är alternativet? 

En del av vårt bibliotek på en gammal bild

Det fanns en dödsannons införd i DN under söndagen, för vännen Hans Boij:



3 kommentarer:

elina sa...

1. Vad har ni för hyreskontrakt? Kolla det.
2. Banken lånar inga pengar till fattiga pensionärer.

e-hog sa...

Det går inte att "kasta ut" en hyresgäst hur som helst.
Som sagt kolla kontraktet.

Inre exil sa...

Tack för era kommentarer. Tack för att ni bryr er.

Vi har ett oerhört fördelaktigt hyreskontrakt och oroar oss egentligen inte mer än vad som är normalt när båda våra hyresvärdar avlidit. Efter begravningen ska vi sitta ner och samtala med de fyra sönerna, och jag är övertygad om att vi finner en lösning. Men de verkliga orosmomenten finns inom mig, beroende på allvarlig sjukdom och psykisk press i dess kölvatten.

Tack för påminnelsen om bankerna Elina. Det är så många år sedan vi sist hade med banklån att göra, att jag inte skänkte det en tanke.