onsdag 18 oktober 2023

Att skapa ett hem - och tvingas lämna det

Hammars kvarn från gårdssidan. Vårt hem.

För tjugo år sedan kom vi till Hammars kvarn, som skulle hyras ut som bostad. Detta väldiga hus i två våningar skulle passa oss perfekt, med alla barn och barnbarn samt ett ständigt växande bibliotek. Men vi skulle inte ha råd att hyra det! "Det skulle ni visst" sa ägaren Lars Hansson. Vi fick en liten symbolisk hyreskostnad men skulle stå för alla vitvaror själva. Han och Maj-Britt var glada att någon ville bo här. Vi kom att bli mycket goda vänner.

Nu är de båda döda. I går blev vi uppsagda av de fyra sönerna som ska sälja allt. Den siste juni nästa år måste vi vara ute.

Redan nu ska jag annonsera efter ny bostad. Men det lär bli ett mycket litet hus. Absolut ingen lägenhet. Biblioteket måste bort, förmodligen den tråkiga containervägen. Ingen vill ha böcker.

Ett 20 år långt liv är över. Jag är illa sjuk. Krigen rasar. Ligger sömnlös och grubblar.

Om någon av mina läsare har kontakter i boende-svängen är jag idel öra. Nås på thomas.nydahl@gmail.com
 

En del av fackböckerna i biblioteket.

Stora biblioteket för skönlitteratur, essäer och liknande. Rätt gammal bild.


2 kommentarer:

skepparn sa...

Inled oss inte i frestelse!
Vill ha?
Givetvis.
Men två stora men
Hur få tid att läsa mer än vi gör?
Och hur f-n få plats med dem?
Redan alldeles för trångt.
Så är det med den delen av livet
(alls icke oväsentlig!9

Mitchi Kycyku sa...

Hej Thomas!

Jag har varit i din situation 2010, när jag flyttade från Halmstad till min mammas lägenhet i Malmö.
Slängde massor med böcker i container.
Jag hade inte ens möjlighet sälja mina nya möbler som var 2 års gamla och i stället delade dem bland vänner och bekanta.
Fanns inte plats i min mammas lägenhet och det var inte lätt skaffa egen direkt från Halmstad i Malmö heller.
Värst hade problem med Bertmarks Förlag som låg nära mammas lägenhet på Lundavägen.
När jag bodde i Halmstad hade flera årig avtal med Bertmarks sedan 1999 om en lexikon bok som Respons och ville avsluta avtalet, för jag hade inte plats för böcker hos mamma.
Förlaget hotade mig med Kronofogden, men jag sa tyvärr, har inte plats.
Jag kan inte köpa böcker och kasta på container i brist på utrymme.
Som kund måste jag också ha rätt och avsluta en prenumeration i svåra tider, var mitt svar.
Efter flera månader problem med Förlaget, Kronofogden godkände min begäran och med det blev det avslutat kapitel.
Jag har inga hyllor för böcker i min nya lägenhet heller och jag köper sällan böcker nu.

Det kan göra ont i hjärtat slänga böcker, men du och din familj är viktigast.
Hoppas att ni hittar ett litet hus till er själva och att din hälsa förbättras med tiden.
Till slut:
En godhjärtat människa som du, har all anledning i världen vara positiv, även i dystra tider.

Var rädd om er!