lördag 28 oktober 2023

Leonard Cohen: ALLT SOM ÄR ATT VETA OM ADOLF EICHMANN

 

Leonard Cohen

ALLT SOM ÄR ATT VETA OM ADOLF EICHMANN

 

ÖGON:………………………………….…Medium

HÅR:………………………………………Medium

VIKT:………………………………………Medium
LÄNGD:………..…………….……………Medium
UTMÄRKANDE DRAG………………..…Inga

ANTAL FINGRAR:……………………….…..Tio
ANTAL TÅR………….………….………….…Tio
INTELLIGENS……………………….Normal

 

Vad hade ni väntat er?

Klor?

Huggtänder?

Grön saliv?

Vansinne?

 

Översättning av Staffan Söderblom och Göran Tunström (ur Dikter från ett rum, 1972)

När jag ser Hamas-företrädaren Ghazi Hamad, i ett försök från BBC att ställa frågor om Hamas-massakrerna den 7 oktober, tänker jag på Leonard Cohens dikt. Det är mig likgiltigt att Hamad har en kandidatexamen i veterinärmedicin, och talar flytande hebreiska. Jag fäster mig mer vid hans ord från 2006:


 "Israel should be wiped from the face of the Earth. It is an animal state that recognizes no human worth. It is a cancer that should be eradicated"


Inga kommentarer: